Løn skal være objektiv

Lønnen må godt være individuel, men den skal gives efter objektive kriterier og skal ikke afspejle, hvor god en underviser man er, mener lærer Flemming Barfred

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere må gerne få lidt ekstra i lønposen, hvis de kvalificerer sig til et område eller varetager en speciel funktion, men de skal ikke aflønnes efter, hvor gode undervisere de er.

Det mener Flemming Barfred, der har været lærer på Voldparkens Skole i Brønshøj i Københavns Kommune i 35 år. I en periode som tillidsrepræsentant.

»Man kan ikke bedømme folk efter deres evne til at undervise. Undervisningen handler meget om, hvilke forudsætninger børnene har«, siger han.

Han mener, at lærernes løn skal være objektiv, men at de, der yder en ekstra indsats, skal kunne belønnes.

»Vi laver ikke det samme. Der er nogle, der bruger voldsomt meget af deres fritid på at sætte sig ind i ting, der kvalificerer arbejdet på en skole, og de bør også kunne belønnes«, siger Flemming Barfred.

Voldparkens Skole er afdelingsopdelt. Flemming Barfred mener, at en opgave som afdelingsleder bør udløse ekstra penge.

»Et andet område er eksempelvis læsevejledere, som vi så småt er begyndt at tage ind. De bør også få noget. De har kvalificeret sig og udfører en speciel funktion«.

I København er der afsat 2.750 kroner per lærer til individuel løn. Det er tillidsrepræsentanten på den enkelte skole, der forhandler pengene. Flemming Barfred synes, at den ordning fungerer rigtig godt. Han vurderer, at halvdelen af skolens lærere får cirka 7.000 kroner om året i individuelle tillæg. Hvis en lærer i Københavns Kommune har taget 200 timers efteruddannelse, udløser det omkring 150 kroner ekstra om måneden før skat.

»Jeg tror, pengene betyder noget for nogle. For andre betyder de ikke så meget. Men det ekstra klap på skulderen, som pengene betyder, giver noget. Det giver anerkendelse«.

Han synes, DLF ved de næste overenskomstforhandlinger skal gøre noget for, at der er penge til individuelle løntillæg baseret på objektive kriterier.

»Hvis en lærer på en skole tilegner sig viden, der ligger ud over det normale, noget, der kvalificerer folkeskolen, så burde det danne grundlag for individuel løndannelse«.

mbt@dlf.org