Anmeldelse

Reklame med pil opad

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Din lærer tror, at han ved meget om reklamer . Men din lærer har formentlig aldrig arbejdet på et reklamebureau . Derfor er der opstået nogle myter om reklamebranchen, som ikke passer". Og så fortæller forfatterne, som er unge reklamefolk, den rigtige sandhed om reklamer.

Bogen er fuld af fest og farver med utraditionelle fotografier og collager og et fantasifuldt layout. Eleverne kan ved at læse den få viden om reklameverdenen og få defineret centrale begreber. Den handler også om, hvad en god reklame vil sige, hvordan man laver reklamer, hvad de koster og reklamers troværdighed.

"Vil du dupere din lærer? ... Hvis du virkelig vil score en fed karakter, har vi nogle fine, fine ord, som kun sande reklamemennesker kender betydningen af". Tonen er slået an i disse citater. Jeg er sikker på, at bogen vil falde i elevernes smag.

Og endelig punkteres følgende myter: "Reklamebureauer har psykologer ansat. Nej, det har de ikke . Der er fallossymboler i reklamer. Nej, det er der ikke . Annoncer tager udgangspunkt i det gyldne snit. Nej det gør de ikke". Her er provokationer mod alt for tanketunge overfortolkninger af reklamer.

Forslag til, hvordan man skal gribe undervisningen an, forholder den lille bog sig ikke til. Det er ikke dens anliggende. Den kan bruges som en provokerende, farverig og oplysende introduktion til arbejde med reklamer i dansk på 7.-10. klassetrin, og så må dansklæreren træde til med en grundigere tekstanalyse, som er hans gebet.