Debat

Jeg er stolt af vores folkeskole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er desværre ikke så tit, vi får lov til at høre positive historier om folkeskolen.

Så meget desto gladere blev jeg, da jeg læste hovedkonklusionerne i en stor undersøgelse af lærernes motivation, som KL har gennemført, nemlig at det er selve undervisningen, der giver lærerne arbejdsglæde. At det først og fremmest er undervisningen og samværet med eleverne, der giver lærerne glæde ved at gå på arbejde.

En anden positiv historie:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg deltog forleden sammen med 1.100 skolefolk i KL's Folkeskolesamling 2006, som var arrangeret for at sende et tydeligt signal om, at lærernes arbejde i folkeskolen fortjener anerkendelse og synlighed.

Skoleledere og lærere fra hele landet mødte hinanden professionelt og socialt og førte en dialog om væsentlige og aktuelle forhold i skolen, om faglighed, fællesskab, ansvar og engagement.

Jeg har sjældent mødt så motiverede, engagerede, kreative og positive deltagere.

Der var 64 stande fra forskellige skoler, som alle bugnede af positive erfaringer og nye ideer med folkeskolearbejdet lige fra rummelighed til læse/skriveindlæring, alsidig udvikling, test og trivsel, evaluering, tidlig indsats, forældresamarbejde, respekt og ansvar til, ja, jeg kunne blive ved.

Der var en ånd til stede, som ville have gjort den evigt negative kritiker af folkeskolen mere end bare flov.

Jeg synes, vi skylder alle de engagerede skolefolk, at omverdenen hører, hvilket fantastisk arbejde de udfører for vores børn, for os og for vores samfund.

Forkortet af redaktionen