Debat

Tak, Peter Allerup

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Egelund, pædagogikkens svar på Bjørn Lomborg, får et sobert og sagligt modspil af sin kollega, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet Peter Allerup.

Jeg refererer til Peter Allerups indvendinger mod Egelunds såkaldt dokumenterede konklusioner om betydning af skolernes størrelse.

At Egelund kører sit eget, sikkert ærligt mente, men dog politiske felttog, er næppe nogen hemmelig erkendelse for Danmarks lærere, men at han får kvalificeret modspil fra en af sine kolleger, det er befriende for fodfolk som mig, der gang på gang har ærgret mig over, at Egelund af medierne bruges som ekspert på en række skoleområder, som han blot har en (politisk?) mening, men ingen som helst ekspertviden om.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Tænk om medierne fandt ud af, at for eksempel Peter Allerup har en viden at dele med os. En viden, som kunne belyse undervisningsproblematikken fra en anden side end den, som jævnligt serveres af Egelund.

Det ville være befriende, og da hverken Haarder eller Fogh kan tænkes at blande sig i, hvem medierne vælger, skulle det ikke være noget problem, for der er vel ikke tale om et politisk felttog.

Så forskellige som både skoler og lærere er, kan jeg kun undres over Egelunds konklusioner. Har han for resten medtænkt de små seks- eller syvklassede skoler, som slet ikke deltager i Pisa, eller måske de elever, der kommer fra disse skoler?

Længe leve den redelige videnskab!