Skolelederen behøver ikke være lærer

»Det afgørende er, at man er en god leder, og det afhænger ikke af ens uddannelse«, siger Christian Nissen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan godt lade sig gøre at lede fagprofessionelle medarbejdere, uden at man selv kommer fra branchen.

Med en fortid som universitetslærer, administrator ved Nationalmuseet, administrerende direktør for Rigshospitalet og generaldirektør i Danmarks Radio kender Christian Nissen til at lede undervisere, arkæologer, læger, sygeplejersker og journalister.

Selv er han cand.scient.pol. og var tidligt i karrieren fuldmægtig i først Miljøministeriet og derefter i Finansministeriets budgetdepartement.

»Jeg har aldrig ønsket mig tilbage til ministerierne. I en forvaltning er formålet med opgaverne mere uklart og diffust. Arkæologer, læger, sygeplejersker, journalister og lærere kan lettere se meningen med det, de laver, og engagere sig i det med liv og sjæl. De kan også lettere se resultaterne af deres arbejde, og som leder får man feedback på sin ledelse«, siger Christian Nissen.

I hans optik behøver en skoleleder ikke være uddannet lærer.

»Det afgørende er, at man er en god leder, og det afhænger ikke af ens uddannelse. Hvad foretrækker vi - en god leder, som ikke er læreruddannet? Eller en dårlig leder med lærerbaggrund? Jeg er ikke i tvivl«.

Den gode skoleleder skal forstå skolens kultur for at kunne give lærerne inspiration og råderum og få dem til at yde det optimale.

»En leder udefra skal kunne leve sig ind i skolens arbejdsform, værdier og normer, så når man udpeger skoleledere, skal man se både på deres kompetencer som ledere og på deres kendskab til, hvad lærergerningen går ud på«, siger Christian Nissen.

»Den stærke politiske fokusering på test skyldes, at dele af folkeskolen har forsømt at interessere sig for, om eleverne lærer noget. Når man ikke selv tager opgaven op, tvinges man til noget, som ofte er mere uhensigtsmæssigt«