Debat

Nu er det nok

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu melder jeg mig igen ud af DLF.

I begyndelsen af 1980'erne, mens Martin Rømer var formand, meldte jeg mig også ud af DLF. Begrundelsen dengang var, at jeg ikke brød mig om at være medlem af en fagforening, der i den grad markerede sig politisk i socialistisk retning. Det var en lidt svær beslutning at træffe, da min grundlæggende indstilling er, at man bør yde til fællesskabets gavn.

I begyndelsen af 1990'erne valgte jeg at blive medlem igen. Foreningen havde indgået en ny arbejdstidsaftale, der bevirkede, at jeg som ansat på nedsat tid nu skulle have betaling for alt det arbejde, jeg før havde udført uden betaling (skolefester, idrætsdage, emneuger). Begrundelsen her var jo ren egoisme, men min beslutning var også begrundet i en fornemmelse af, at DLF på dette tidspunkt var knap så politisk i socialistisk retning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men nu, her i 2006, vil jeg ikke være med længere. DLF har med formand Anders Bondo Christensen, der altid har holdt den røde politiske fane højt, igen rettet sig ind politisk i socialistisk retning.

Det er blevet en rigtig »brokke-forening«. Man er så selvgod, så »ih, hvor er det synd for os«, vi har så dårlige arbejdsbetingelser, lærerjobbet er blevet så ringeagtet i befolkningen, og det er regeringens skyld, der for øvrigt kun pønser på at bombe den danske folkeskole tilbage til »den sorte skole« med udenadslære, test og så videre.

Sådan en gang klynkeri og forsøg på manipulation.

Med dette læserbrev tager jeg så afsked med DLF og vil forsøge at klare mig de sidste 11/2 år, inden jeg går på pension som 65-årig efter at have været lærer siden 1965.

Svar

I min beretning på DLF's kongres i 2003 sagde jeg: »Vi har et stort ansvar for folkeskolen og for medlemmernes arbejdsvilkår. Det ansvar forpligter os til ikke blot at kritisere tingenes tilstand, men i stedet konsekvent at give vores konstruktive bud på, hvordan udfordringerne løses. Brok og klynk ændrer intet til det bedre - tværtimod«. Det mener jeg faktisk, vi i høj grad har efterlevet lige siden. Vi er kommet med det ene konstruktive forslag efter det andet. Nogle af dem er samlet i rapporten »Gør en god skole bedre«. En rapport, der har modtaget anerkendende omtale af internationale eksperter med kendskab til folkeskolen. I sidste nummer af Folkeskolen skrev jeg om to af de hovedlinjer, vi har forfulgt. For det første at folkeskolen bør have mulighed for en kvalitetsudvikling på linje med det øvrige samfund, hvis den fortsat skal være et attraktivt tilbud til alle borgere i Danmark. For det andet understregede jeg, at fokus skal rettes på lærernes muligheder for at lave god undervisning og dermed lærernes muligheder for at påtage sig ansvaret.

I et forsøg på at undgå at forholde sig til vores mange forslag har en del politikere og medier en interesse i blot at fremstille os som ukonstruktive brokkehoveder. Vi har en stor opgave i at tegne et andet billede. Jeg sender dig gerne vores mange forslag, så du ved selvsyn kan konstatere, at jeg har levet op til mine ord fra 2003, og at DLF gør et seriøst arbejde for at varetage folkeskolens og lærernes interesser på et partipolitisk uafhængigt grundlag.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF