Debat

Ved I overhovedet, hvad I har lavet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære politikere bag skoleforliget.

Som klasselærer, dansk- og engelsklærer i en 9. klasse bliver jeg nødt til at prøve at få jer til at forstå, hvordan I har stillet mine elever.

Ved I, at 9. klasse kan komme op i geografi, som de slet ikke har på skemaet i år?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ved I, at pensum i dansk er udvidet med endnu en roman (lig med cirka tre ugers dansktimer), som dermed presser arbejdet yderligere og tager det sidste af det frirum, der var til danskundervisning, som ikke nødvendigvis er rettet mod Fælles Mål?

Ved I, at mange af eleverne i 9. klasse bliver stressede, og at nogle af dem må give op med hensyn til at nå deres lektier, som konsekvens af at alle fag bliver mulige prøvefag til sommer, og at lærerne, som er stressede af de endnu uklare krav, forsøger at helgardere med et øget pensum.

Ved I, at jeg er nødt til at mindske kravet til forberedelse af prøven i mundtlig engelsk, da eleverne også kan risikere at komme op i skriftlig engelsk og derfor har krav på også at få øvet dette i højere grad end tidligere? Jeg synes også, at det er en god idé, at eleverne skal skrive engelsk, jeg vil bare gerne have ordentlig tid til at lære dem det. Der er i alt kun tre ugentlige timer i 9. klasse.

Ved I, at vi bliver nødt til at orientere forældrene om alle lovændringerne og konsekvenserne for deres børn per brev, fordi vi ikke vidste ret meget ved begyndelsen af skoleåret?

Hvordan vil I have, at vi skal opdrage eleverne til demokrati, når vi reelt ikke har mulighed for at give dem medbestemmelse - i hvert tilfælde ikke på, hvad der skal læses?

Ved I overhovedet, hvordan betingelserne for en planlægning til 9. skoleår er? Der ligger i forvejen så mange bindinger i form af vejledning, terminsprøver, projektopgave, praktik med mere, så mulighederne for bare at arbejde med lidt af det, eleverne foreslår, reelt har været meget lille og nu helt umulig.

Hvad er fremtidsvisionen?

Hvad er det for samfundsborgere, I ønsker uddannet? Det vil jeg virkelig gerne vide. Jeg er nemlig ikke sikker på, at I får det, I ønsker. I hvert tilfælde får jeg ikke det, jeg ønsker. Jeg ønsker kreative, innovative, modige og vidende mennesker, som er aktive i et demokratisk samfund, fordi de tror på, at de har betydning. Tror på, at de kan noget. Det tror jeg, Danmark har brug for.