Kunsten at formidle scenekunst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ligesom al anden kunst kan teaterforestillinger opleves uden forudsætninger.

Men hvis skolelæreren ligger inde med nogle redskaber, der kan udvide børnenes oplevelse, er det vel endnu bedre? Men hvordan gør man det, og hvornår skal man gøre det? Og hvordan og hvornår skal man gøre det, så man undgår at begrænse barnets egne oplevelser og efterfølgende refleksioner.

Med andre ord: Hvordan sikrer læreren, at hans/hendes input til teateroplevelsen bliver en positiv oplevelse for barnet.

Den problematik vil Corona La Balance, Statsensemble for børneteater, gerne sætte til diskussion. Derfor inviterer de alle lærere i Storkøbenhavn med interesse for formidling af professionel scenekunst for børn til en aften under titlen: Fokus på rollen som formidler af professionel scenekunst i skolen.

Arrangementet, som starter med, at man ser ensemblets meget roste forestilling, »Tre nætter varer døden«, finder sted torsdag 23. november, klokken 17-21, i Teatersalen på Valhøj Skole i Rødovre. Tilmelding på trine@corona-la-balance.dk. Se mere på www.corona-la-balance.dk