Debat

Hvad skal man nu tro på

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det, at man i en undersøgelse bevidst sorterer frie skoler fra, og at man i øvrigt udelader skoler med under ti undersøgte elever, når det i øvrigt nævnes i artiklen, kan ikke kaldes manipulation (som lederen i sidste uge refererer professor Peter Allerup for at have sagt). Det er snarere sund fornuft.

De frie skoler har langt bedre muligheder for at tilpasse sig det at være lille, end folkeskoler har med de stadig stigende krav, der er til dem, og at tage skoler med mindre end ti testede elever med vil introducere en stor usikkerhed.

Om man i øvrigt vil acceptere statistisk signifikante resultater som betydningsfulde, er et emne, som fagstatistikere og for eksempel økonometrikere kan diskutere i en uendelighed, og det gør de så.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Endelig - når min undersøgelse viser sig at producere samme resultater, som vi så i Pisa-2000, og som man ser af analysen for samtlige lande under ét, så har jeg ingen betænkeligheder ved at offentliggøre dem. Hvis de nu havde vist noget andet, så kunne det godt være, at man skulle vende skråen, men det gør de altså ikke.

Læs også debatten mellem Niels Egelund og kritikere under »Forskning og Undersøgelser« på folkeskolen.dk's netdebat.

Redaktionen