Debat

Ingen åndsfrihed og demokrati i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg begriber simpelthen ikke, hvordan Trine Knudsen (i debatten i sidste uge) i ramme alvor kan hævde, at det faktum, at folkeskolens formålsparagraf siger, at skolen skal medvirke til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling, kan legitimere, at lærere agiterer politisk i undervisningen. Som jeg tidligere har fremført, er det min faste overbevisning, at læreres politiske sym- og antipatier skal holdes langt uden for klasseværelset.

Jeg vil dog give Trine Knudsen så meget, at hendes respekt for Dansk Folkepartis synspunkter er forbilledlig, og hvis blot alle medlemmer af den danske lærerstand havde samme indgangsvinkel, ville problemet med indoktrinering næppe være så stort, som tilfældet er.

Trine Knudsen har nemlig ret i, at »åndsfrihed, ligeværd og demokrati« skal præge folkeskolen, og det er faktisk lige præcis det, vores »Meld din lærer-kampagne« handler om. Vi vil gøre op med det forhold, at der hverken hersker åndsfrihed, ligeværd eller demokrati i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Elever har ikke lov til at sympatisere med Dansk Folkeparti. Elever, der på trods heraf tillader sig at ymte sympati for Dansk Folkeparti, bliver beskyldt for at yppe kiv, når der er elever af fremmed herkomst i klassen. Og demokrati er der slet ikke noget af, for en meget stor del af de skolebøger, der anvendes i folkeskolen og gymnasiet, er præget af venstreorienterede sympatier, hvad bogen »Skolen i løgnen - løgnen i skolen«, som jeg snart udgiver, også dokumenterer.

Redaktionen betragter hermed denne debat for afsluttet her i bladet