Debat

For nemt, Haarder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som medlem af DLF's hovedstyrelse fanger det opmærksomheden, når Bertel Haarder ifølge folkeskolen.dk den 3. oktober beklagede sine udtalelser om, at »lærerne selv har jamret sig ned ad danskeres rangstige«. Men som pædagoguddannet børnehaveklasseleder er det en ringe trøst at læse i Politiken den 11. oktober, at »det var pædagogerne, udtalelsen var møntet på«. Den var for nem!

Det er muligt, at undersøgelser viser, at pædagogfaget har lav status, men de seneste ugers forældreopbakning til aktionerende pædagoger sender nu nogle andre signaler.

Bertel Haarder vil starte en ny samarbejdsepoke og styrke lærernes anseelse, siger han. Det er da et tilbud, man ikke kan sige nej til, men som undervisningsminister har Haarder også et ansvar for, at der atter bliver respekt om både pædagoger og lærere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I forbindelse med revision af pædagoguddannelsen har jeg oplevet Bertel Haarder fremhæve vigtigheden af arbejdet i skolestarten, som derfor skal styrkes via den nye specialiseringsdel. Forhåbentlig passer det med kommende lovændringer for børnehaveklassen. Skolestartsudvalget anbefaler, at det stadig skal være pædagoguddannede, der skal have ansvaret for undervisningen i børnehaveklassen/skolestarten.

At det skal ske i samarbejde med en lærer, er kun en fordel, men det er da bekymrende og overraskende, hvis undervisningsministeren mener, at børnene kun lærer noget, hvis der er »egentlig« danskundervisning i en time dagligt.

Børnehaveklasselederne er allerede nu dybt engagerede i skolestarten, og Danmarks Lærerforenings undersøgelse fra august viser, at forældrene i stort omfang er tilfredse med, »at børnene har gennemgået en stor social og faglig udvikling i børnehaveklassen, som gør dem parate til det videre skoleforløb«.

Den ros tager vi til os, men vi modtager også gerne opbakning fra ministeren. Det kan kun øge status.