Anmeldelse

Min læseven computeren - kan også skrive

- it-hjælpemidler i undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udstyret og programmerne findes og koster i dag så lidt, at de bør blive hverdag. Bogen medvirker ved på letforståeligt dansk og med mange illustrationer at fortælle lærere og forældre om mulighederne, og hvordan de kan bruges. Det er gjort rigtig godt.

Bogen er i to dele. Første del er om kompensatorisk it, anden del om skriveskabeloner. Forfatteren kommer rundt om oplæsningsprogrammer, skanning, programmer, som kan læse skærmtekst - hvilket kaldes pc-læsning - og ordforslagsprogrammer, som anvendes, når eleven skal skrive en tekst. Programmerne er udtryk for en forøgelse af livskvaliteten for ganske mange.

En læser, som ikke forstår det her, kan downloade "adgangforalle": www.adgangforalle.dk og prøve det. Man kan mene forskelligt om oplæsningskvaliteten; men hvis alternativet er ikke at forstå, hvad der står - så er kvaliteten vist okay? Talegenkendelse er ikke nævnt i bogen. Programmet til dansk talegenkendelse er da også først lanceret i oktober 2006. Nu kan man også diktere til computeren: www.dictus.dk

Skriveskabeloner er skærmbaserede dokumenter, der angiver en fremgangsmåde til løsning af en konkret opgave som for eksempel "Skriv en boganmeldelse - faglitteratur". Eleverne skriver direkte i skabelonerne, og hensigten er, at de danner sig mentale skabeloner, så tilsvarende opgaver bliver lettere at gå til i fremtiden. Det beskrives, hvordan skriveskabeloner kan benyttes og være nyttige i forhold til forskellige elevgrupperinger - og det er sjovt at indse, hvordan metoden passer fortrinligt til brug med et interaktivt whiteboard.

Bogens skriveskabeloner kan downloades på www.kompit.mb.dk; men det forklares også, hvordan man laver dem i MS Word, og der anvises yderligere en række digitale muligheder. Jeg finder især ideerne om brug af billeder og lyd i skabelonerne forrygende gode - om end indlysende. Man skal bare lige få ideen! Det er helt i forlængelse af ideen med at tage "billedreferat" med et digitalkamera, når klassen er på ekskursion. Den slags var ikke praktisk muligt, da vi brugte film - og det er faktisk ikke så længe siden. Digitalkameraerne kan også optage korte videosekvenser!

Bogen indeholder - et par steder - det sjove forslag at bruge en diktafon. Det er vel i dag mere indlysende at bruge en MP3-afspiller som lydoptager, når man er uden for skolen - mens man på skolen også kan anvende lydoptageren i Windows. Så er "lyddata" født digitale og kan umiddelbart integreres i de "produkter", der tales om.

Bogen er af interesse for de fleste lærere involveret i specialundervisning og dansklærere, medmindre de har fuldstændig styr på, hvad kompensatorisk it kan tilbyde. Men så er der jo skriveskabelonerne.