Anmeldelse

Leg med snor og ord

29 snorelege der forbedrer dit barns sprog og motorik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogens tema er oplagt til brug i indskoling og på første del af mellemtrinnet. De figurer, der kan laves ved fingerleg med en snor, kædes på fin måde sammen med rim og remser.

Mange har i deres barndoms frikvarterer prøvet at lave forskellige figurer på fingrene ved hjælp af en snor. Grundfiguren kan videreudvikles af en selv eller i samarbejde med en anden. Der er således ikke noget nyt under solen. Alligevel er der meget at hente i bogen her, for den arbejder videre med de velkendte grundformer. Man hiver eller trækker lidt, ofte i frit hængende ender, og får så nye sjove modeller frem.

Snoremodellerne har fantasifulde navne som for eksempel Koppen og underkoppen, Hatten, Eiffeltårnet, Faldskærmen, De små briller, Kattens knurhår eller Månen over bjerget. I alt er der vist 29 forskellige modeller, og de har en til tre stjerner efter sværhedsgrad, så man kan vælge sit niveau.

Selve udførelsen af modellerne er vist på fotos med tilhørende tekst. Billederne vil kunne støtte de mindre elever, efter at læreren har vist fremstillingen, men teksten skal man ikke forvente, at eleverne kan klare før på mellemtrinnet.

Der følger rim med til flere af modellerne, og disse rim er yderst velegnede til skolebegynderne. På den måde bliver snorefremstillingen til en god leg og samtidig læring. Sprog og motorik følges ad.

For læreren er der et fint oplysende afsnit om snore i historisk og geografisk perspektiv.

Bogen sluttes med en litteraturliste bestående af såvel danske som engelsk- og tysksprogede bøger om sprogudvikling og snore. Desuden er der henvisning til en tysk og to amerikanske hjemmesider samt forfatterens egen hjemmeside.