Debat

Test lige professoren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra England er professor Margaret Brown (Folkeskolen nummer 40) kommet til os for at bekræfte os i troen på, at fænomenet test forunderligt nok indeholder mere ondskab, end eksamener og prøver nogensinde er blevet beskyldt for. I England har testene ført til, at færre i dag vil studere matematik, fordi test har vist, at de ikke er gode nok til matematik. »Men fakta er, at de er gode nok«, hævder Margaret Brown. Spørgsmålet er nu, hvordan den engelske professor kan vide, at der er mange, der er gode nok til et videre matematikstudium, skønt testene faktisk har fortalt, at de ikke er det, og når de herudover efter børneskolen slet ikke giver sig af med faget matematik.

I en anden forunderlig udtalelse hævder Margaret Brown, at universitetsstuderende nu kun fokuserer på test og ikke på, »hvad de lærer«. For det første må det da være en stor fordel, at der er nogle test, som animerer studerende til at samle sig om nogle faglige områder, der er vitale for studiet. For det andet kan diverse eksamener i løbet af studiet vel stadig virke indlæringsmæssigt motiverende for studiets fagområder som helhed.

Forkortet af redaktionen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler