Anmeldelse

Tag humoren alvorligt!

Den humoristiske leder er en kompetent leder. Humor samler medarbejderne, skaber en fælles ånd på arbejdspladsen og modvirker stress

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den, som mangler humoristisk sans, har et alvorligt problem og bør ikke gives ansvar for andre mennesker".

Karen-Marie Lillelunds bog "Humor i ledelse" er en relevant bog for alle, især for ledere. Lederen er en rollemodel, der hver dag går forrest, og som medarbejderne altid underlægger en særlig skarp kvalitetskontrol. Lederen er arbejdspladsens "omvandrende værdigrundlag", og derfor er han/hun det også i forhold til at skabe eller sikre en humoristisk kultur på arbejdspladsen.

Ifølge Lillelund skal humoren dyrkes, plejes og udvikles. Det er lederens opgave at sikre et arbejdsmiljø, hvor humoren har gode betingelser. Humor er en ledelseskompetence, et ledelsesværktøj, der er lige så vigtigt at kunne håndtere som eksempelvis økonomistyring, administration og personalejura. Humoren frigør kreativiteten, reducerer stress, skaber holdånd og fremmer samarbejde på arbejdspladsen. Så at knytte ledelse og humor er indlysende, da den humoristiske leder, ifølge Lillelund, er en kompetent leder.

"Det kan godt være klogt, selv om det er sjovt", skriver Lillelund, og efter at have læst hendes bog er dette selvfølgelig et hint til den alt for alvorlige leder. Lillelunds ærinde med hele bogen kan nemlig samles i en overordnet konklusion: "Det er yderst klogt, at det er sjovt".

Lillelund peger også i sin bog på, at det er vigtigt, at lederen skelner imellem den gode humor, der samler medarbejderne, og den dårlige humor, der adskiller dem. Humor er ikke på bekostning af nogen, og humor skal ikke splitte, skriver hun. Lederens ansvar i denne sammenhæng er indlysende.

Kan man så lære at blive et humoristisk menneske? En humoristisk leder?

Ja!, mener Lillelund, det kan man godt, selv om det falder mere naturligt for nogle ledere end for andre. Tidligere tiders vrangforestillinger om, at humor var noget, man enten havde eller manglede, skal afløses af en forpligtelse til at dyrke humoren - især når man har et ledelsesansvar.

I anden halvdel af bogen giver Lillelund en 15 uger lang opskrift på, hvordan man kan arbejde med at blive en humoristisk leder. Dette 15 uger lange personlige udviklingsprogram indeholder en lang række gode, sjove øvelser, der tvinger os til at tænke anderledes, skærpe vores refleksive kompetencer og bryde vanens magt.

Karen-Marie Lillelunds bog "Humor i ledelse" er let læst, den giver mening, og den skal nok få et par ledere eller tyve til at reflektere over egen lederrolle og lederadfærd.

Tilbage står spørgsmålet: "Er bogen sjov?"

Ja, det er den absolut. Den er krydret med rigtig mange sjove og gode eksempler, der understøtter bogens mange pointer og konklusioner.

Så . Humor skal absolut tages alvorligt. Man kunne fristes til at sige: "Humor er ikke til at spøge med :-)"