Anmeldelse

Væsentlig bog om et væsentligt begreb

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en fin bog, Kirsten Fink-Jensen har skrevet. En bog, der fortjener mange læsere, ikke blot i det musikfaglige miljø. Lærere fra alle fagområder kan lære noget ved at læse med her. Kirsten Fink-Jensen indkredser over 200 bogsider fænomenet fascination, netop som lærere kan møde fænomenet, når de underviser! Der er mange gode eksempler - flest fra musikfaget, men også andre fagområder er i sving. Elevers fascination i faget biologi belyses gennem et glimrende lille eksempel om udsætning af ørreder. Det er en af bogens styrker, at der ofte vendes tilbage til de eksempler, der arbejdes med. Helt fint er det at følge de to elever Mikkel og Jimmy, der er bogens gennemgående personer. En styrke i "Fascination og lærerfaglighed" er, at der bogen igennem opbygges en lang række spændende og inspirerende faglige begreber, man som underviser kan tænke videre i selv. Alle begreber udvikles i tæt forbindelse til Kirsten Fink-Jensens egen forskning og praksis som underviser. Begreberne knytter sig til det, jeg vil kalde en almen didaktisk model, men som i bogen kaldes for "forhold vedrørende et pædagogisk genstandsfelt". Samme model anvendes i øvrigt i bogen "Skolepraksis - forhold der fremmer og hæmmer læring" (Akf forlaget), som Kirsten Fink-Jensen også er medforfatter på. Det fine ved denne model er, at man her overskrider det, der gennem mange år er betegnet som "den didaktiske trekant". Relationen mellem elev, lærer og "sag". Der skal mere til i en moderne, hyperkompleks verden såsom økonomi, diskurser og eksterne aktører, og det er med her! Der er mange gode iagttagelser og heldigvis også mange begreber, der skaber sammenhænge i iagttagelserne. Skal nogle begreber fremhæves frem for andre, vælger jeg: "Pædagogiske øjeblikke", "det faglige skøn" og "den kropslige dialog". Kirsten Fink-Jensen arbejder med teoretikere som P. Bourdieu, M. van Manen, K.E. Løgstrup og gør det sådan, at man får lyst til at læse videre selv. "Fascination og lærerfaglighed" er opbygget i tre dele: "Fascinationer og fagligt skøn", "Fascinationer i musikundervisning med specialklassebørn" og "Fra det specielle til det generelle". Trejde del rummer en spændende beskrivelse af Kirsten Fink-Jensens forestilling om "den forskende lærer". En beskrivelse, der fortjener mange læsere, i en tid hvor forestillingen om undervisning og om lærer- og elevroller snævres mere ind, end det er godt for den gode undervisning, for det lærerfaglige blik og lærernes sansning af de situationer, hvor elevers fascination skabes. De situationer, som Kirsten Fink-Jensen er fortaler for i sin bog!