Det vigtigste er mulighed for god undervisning

Selv om DLF hele tiden kommer med løsningsforslag, tegnes der helt bevidst et billede af lærerne som en flok brokkehoveder, sagde Anders Bondo Christensen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne er glade for at være lærere. De oplever arbejdet som betydningsfuldt. De fremhæver samværet med børnene og samarbejdet med kollegaerne som det mest værdifulde i arbejdet, og de understreger, at god skoleledelse er af afgørende betydning for skolen.

DLF-formand Anders Bondo Christensen henviste til en Gallup-undersøgelse fra august - fra årets Personalepolitiske Forum - da han holdt sin første tale på dette års kongres.

»Men at være glad for sit arbejde er ikke nok til, at man trives i sit arbejde. I undersøgelsen gav ikke mindre end 94 procent udtryk for, at det, der er mest afgørende for deres tilfredshed og engagement, er, at de oplever, at de har gode muligheder for at udføre et godt arbejde«, sagde han.

Anders Bondo kritiserede, at forskere og politikere taler nedsættende om lærerne.

»Lærerne jamrer sig ikke ned ad rangstigen, som Bertel Haarder kom til at udtrykke sig«, sagde han.

»Bertel har senere undskyldt sin udtalelse, og det har jeg naturligvis respekt for. Det er ikke hver dag, vi oplever, at en minister giver en undskyldning, og jeg går ud fra, at dette er signalet om, at vi ikke fremover kommer til at opleve, at ledende politikere fra regeringen kommer med stærkt nedsættende og helt grundløs kritik af lærerne og Danmarks Lærerforening«.

Anders Bondo understregede, at lærerne er helt enige i målsætningen om, at eleverne skal være fagligt dygtige, og at DLF er kommet med mange konkrete forslag til at styrke fagligheden:

»Når jeg finder det nødvendigt endnu en gang at understrege, at vi er kommet med en stribe bud på at styrke fagligheden, skyldes det, at vi er havnet i en situation, hvor der meget bevidst tegnes et billede af lærerne og Danmarks Lærerforening som en flok brokkehoveder, der afviser enhver forandring uden selv at komme med forslag. I min første kongresberetning som ny formand slog jeg fast, at vi aldrig bare må brokke os, men at vi konsekvent må komme med vores bud på løsning af folkeskolens udfordringer. Jeg vil påstå, at vi et hundrede procent har levet op til denne målsætning«, sagde han.

Powered by Labrador CMS