Debat

Om ikke at forholde sig til virkeligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg kan konstatere, at Bertel Haarder (Folkeskolen nummer 41) fortsætter med undvigende tale.

I radioprogrammet efter tv-programmet »Profilen« forklarede en lærer om sine egne forhold, og han svarede hende, at hun ikke ville komme til at opleve besparelser. Det er ikke i overensstemmelse med virkeligheden.

Det var og er min pointe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Uanset at regeringen afsætter penge til folkeskolen, så forhindrer det jo ikke, at der kan eller skal spares i kommunerne. Kommunerne er underlagt de aftalte rammer med regeringen og er i forhold til folkeskolen kun forpligtiget på at opfylde mindstekravene i folkeskoleloven.

Og det ved Bertel Haarder selvfølgelig godt.

Den pågældende lærers problem var, at der ikke er råd til den specialundervisning, hun - test eller ej - vurderede, der var brug for. Det undveg ministeren at forholde sig til.

Vi ved godt, at minimumstimetallet for dansk og historie i de små klasser er hævet. Det var bare ikke det, mit indlæg handlede om.

Det handlede om manglende vilje til at forholde sig til den konkrete lærers virkelighed.