Debat

Folkeskolens udfordringer

Mistillid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære politikere på Christiansborg og i landets kommuner - jeg ved, at I ikke altid har tid til at læse det med småt, men hvis bare I læser det med kursiv og går i dialog med DLF, er vi nået et skridt på vejen mod at gøre en god skole bedre.

På DLF's kongres i sidste uge blev der flere gange givet udtryk for frustrationer over det politiske flertal, der ud fra en bestemt dagsorden og generel mistillid til lærerne er på vej til at indføre en folkeskole med hovedvægten på kontrol og central styring. Det sker, på trods af at det er påvist, at eleverne får størst udbytte af undervisningen, når de undervises af professionelle, fagligt dygtige lærere, der selv har ansvaret for undervisningen. Vi har brug for en ubetinget tillid til lærerne for at bevare engagementet og kvalificere undervisningen.

Lærerne arbejder hver dag aktivt og ansvarligt i bestræbelserne på at gøre en god skole bedre, men hvis ambitionen fortsat skal realiseres, kræver det, at lærernes engagement sikres med gode og inspirerende arbejdsvilkår. Det kræver blandt andet, at lærerne får det professionelle ansvar for undervisningen tilbage, at de faglige miljøer styrkes, at alle lærere får del i efter- og videreuddannelse, og at den pædagogiske ledelse på skolerne opprioriteres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er desværre ikke virkeligheden lige nu. Mange kredse og lærere slås mod besparelser i deres kommuner, og det er direkte beskæmmende, at Danmarks Lærerforenings seneste undersøgelse viser, at der, blandt andet på baggrund af regeringens meget stramme ramme for kommunernes økonomi, nedlægges over 400 lærerstillinger i folkeskolen. Vi kræver investeringer i folkeskolen. Skolen får konstant tilført nye opgaver fra centralt hold, og der er et så markant misforhold mellem politikernes ambitioner og lærernes muligheder for at indfri dem, at det er direkte ødelæggende for arbejdsmiljøet. Så hvis politikerne mener kravene alvorligt, er det nødvendigt med massive investeringer.

Den personalepolitiske undersøgelse fra 2006 viser, at lærerne oplever, at de ikke har mulighed for at levere den kvalitet i deres arbejde, som de ønsker. Det, der er vigtigst for lærerne, kan ikke lade sig gøre, og det er et alvorligt advarselssignal til alle parter omkring skolen. Vi skal have fokus på lærernes muligheder for at lave god undervisning.

»Der er et markant misforhold mellem politikernes ambitioner og lærernes muligheder for at indfri dem«