Anmeldelse

Liv og religion 6

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lækre billeder og meget flot layout i den nye bog i serien "Liv og religion". Vi er nu nået til 6. klasse, hvor børnene er ved at blive rigtig store og - så småt - begynder at interessere sig for, hvad det vil sige at have en kæreste. Derfor indledes dette års materiale med et emne kaldet: elsker-elsker ikke?, hvor man ser på begreber som eros og agape, de kristne og ikke mindst Søren Kierkegaards begreber om det dobbelte kærlighedsbud. Siden følger der et - efter min mening - fjollet afsnit om moderne folketro, der dog er fagligt relevant og uden tvivl noget, som de unge er naturligt optagede af.

Jeg er selv allermest begejstret for afsnittet om bøn. Det er bare så godt formuleret og fagligt meget interessant, fordi det tydeligt viser, hvordan faget kristendomskundskab har forandret sig i løbet af de sidste ti år, hvor man nu gerne må gå tæt på elevernes følelser og religiøse tro. Og at man kan sætte eleverne til selv at formulere egne følelser og lade dem selv søge inspiration på internettet, i koranen, bibelen og andre religiøse skrifter. Ligeledes er der et afsnit om kropssproget i forhold til bøn. Og der følger et lige så godt afsnit om, hvad det vil sige at ofre sig - til forskellige tider og i forskellige sammenhænge.

Pudsigt nok er vi tidsmæssigt nået til reformationstiden, når man i 6. klasse skal have et afsnit fra kirkehistorien. Er det mon helt tilfældigt, at vi ramte renæssanceåret 2006? Bogen afsluttes med et afsnit om myter og dommedag, der vidner om godt og gedigent faglig-pædagogisk håndværk.

I kopiarkene og evalueringsarkene, der erstatter de tidligere års arbejdshæfter, kan man se, at eleverne er blevet væsentligt større, og at der hele tiden stilles større krav om selvstændighed og personlig stillingtagen. Vi har her at gøre med et virkeligt kvalitetsprodukt, der ikke kan reklameres nok for.