Anmeldelse

Frida Kahlo

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Beretningen om den kvindelige mexicanske kunstner Frida Kahlo er kendt blandt de fleste billedkunstlærere. Alligevel lykkes det i denne lille udgivelse på 46 sider at få langt flere aspekter med, end det er set i flere af hendes mere omfangsrige biografier. Personligt har jeg været inde om Frida Kahlo i flere sammenhænge, men får stor lyst til, efter at have været Jill Laidlaws bog igennem, at anbefale den som inspiration til arbejdet med tværfaglige emner i en bredere undervisningssammenhæng. Oplagt er selvfølgelig noget rent historisk omkring Mexico og relationerne til den øvrige verden i perioden 1910-1950, hvor de to verdenskrige hver for sig rummer masser af stof, men også mere konkret noget om politisk partidannelse, forskellen på at være politisk malende kunstner (som Diego Rivera, Frida Kahlos mand, var) og så at få politisk betydning gennem sit kunstneriske arbejde. Frida Kahlo er ofte blevet taget til indtægt for en rent kvindepolitisk udvikling inden for malerkunst, hvilket er reelt nok tiden taget i betragtning, men hun var også selv meget optaget af de sociale forskelle i samfundet, som hun kendte fra sit hjemland, og som hun mødte på sine rejser til Europa og USA. Endelig bør nævnes hendes pædagogiske arbejde. Trods stadige smerter og voldsom sygdom gennemførte hun sin undervisning af børn og unge baseret på oplevelsen af sammenhæng mellem kunst, kultur og samfund. Frida Kahlo levede fra 1907 til 1954, og beretningen om hendes liv er den dag i dag en fantastisk historie om politisk engagement og kunstnerisk vedholdenhed - der er meget at hente.

Powered by Labrador CMS