Anmeldelse

Asbjørnsen og Moes bedste Eventyr

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Asbjørnsen og Moes eventyr står formentlig på alle skolebiblioteker i forvejen. Men der er en væsentlig grund til at anskaffe denne flotte udgave, nemlig Tord Nygrens illustrationer, der lægger ganske meget til fortolkningen af teksten.

Tegneren leger med læserens opfattelse af fortællingernes tid, for pludselig kører der en tressertraktor over broen, men pandekagen løber fra traktorføreren og bagefter fra en mor-cyklist med ergonomisk rigtig barnestol bagpå. Og da hanen i nøddeskoven skal hente vand til sin høne, lægger han vejen forbi både håndværksbageren og den traditionelle grovsmed. Men bonden høster med en nogenlunde moderne mejetærsker. For nok foregår eventyrene i gamle dage, men de er ikke rigtig ubestemmelige. Oldemors tid omkring første verdenskrig er den foretrukne med herrerne i blød hat, knækflip og halsklud og børn med kasket og tøndebånd og stråhatte med røde bånd. Det er også på den tid, knægten og kongedatteren poserer foran det fake-klassicistiske kongeslot, mens en hvid passagerdamper med røgfane sejler forbi ude på fjorden. For en sikkerheds skyld har Nygren dog ladet en personbil fra 1950'erne køre rundt, mens den forheksede prinsesse tordner hen over nattehimlen.

Og så kan han male bevægelse. Som vindene i "Østen for solen og vesten for månen" eller i eventyret "Følgesvenden", hvor en at troldesøstrene får Dorte Karrebæk-hår, da vandstrømmen tager hende.

Tord Nygren er en fantastisk maler, der afbilder ekspressive gedebukke med samme lethed og detaljerigdom som sæterjenten og hendes hytte på lien.

Dejlig bog at læse, fortælle og gå på opdagelse i.