Folkeskolens leder:

Utroværdigt

Flere test.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Haarders nye evalueringsråd og de nationale test giver ikke bedre skoler, mener Roger Buch, som er kommunalforsker på Danmarks Journalisthøjskole.

»I de senere år er der lavet massevis af evalueringer af daginstitutioner, skoler og ældrepleje. De gennemføres som et ritual, og fordi man skal, men de har sjældent nogen effekt«, siger han til Berlingske Tidende. »Man er i fuld gang med at opstille centrale styringssystemer, som minder meget om det, man tidligere havde i Østeuropa. Der er skrevet gode, tykke, liberale bøger om, at det ikke kan lade sig gøre at styre verden på den måde. Det er tvivlsomt, om opgaven er mulig«, siger Roger Buch.

Til Folkeskolen siger hans forskerkollega fra Copenhagen Business School, Ove K. Pedersen, at det kun er begyndelsen. Der kommer mange flere test.

Men han tilføjer, at hvis testene ikke indføres i tæt samarbejde med dem, der skal anvende dem, får de ikke nogen værdi: »Hvis man ikke får lærerne med ind i det arbejde, så bliver testning utroværdig«.

Det er Lærerens Dag den 5. oktober.

-th