Anmeldelse

Har du rost din kollega i dag?

- om at forstå og håndtere konflikter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har altid været et konfliktfyldt arbejde at være lærer, for sådan er det, når man arbejder med og sammen med mennesker. Men der er alligevel sket forandringer i den måde, hvorpå vi omgås hinanden, i forhold til "i gamle dage", hvor vi i højere grad agerede inden for velkendte og respekterede formler for folks relationer til hinanden. Det var ikke særligt ofte, at det var nødvendigt at nærme sig nye mennesker med anderledes værdier, normer og traditioner.

I dag har de fleste af os brug for at vide noget om de tidssvarende rammer for konflikthåndtering. Vi bliver nødt til at forholde os mere bevidst til os selv og de andre, og vi er nødt til at blive enige om nye måder at gebærde sig på.

I et samarbejde har vi alle brug for at blive set og mødt som de mennesker, vi er, og ikke kun blive målt på, hvad vi kan præstere. Derfor er kommunikationen bærende for alt samarbejde, fordi det er et konfliktfilter, hvis vi har mod til at udtrykke vore følelser, behov, interesser og ideer over for vore samarbejdspartnere. Desuden skal vi lære at anerkende hinanden - rose hinanden - for det, man er, og ikke kun af påtaget høflighed. Vi skal også lære, at det ikke er barnagtigt eller selvoptaget at ønske sig anerkendelse, eller at det er noget, som kun usikre mennesker har brug for. Det er for eksempel mangel på anerkendelse, hvis (skole)ledelsen ikke siger ordentlig "god morgen" eller ikke svarer på de ansattes mails. Så ignoreres man, og ens selvværd har let ved at krakelere.

Bogen er en praktisk håndbog til alle, der i deres arbejde har med mennesker og konflikter at gøre. Der er megen teori i denne grundbog, men der er også mange velvalgte eksempler og forslag til løsninger. Inspirationen til løsningsmodellerne kommer fra den klassiske ikke-volds-tradition og fra den nyere freds- og konfliktforskning. I slutkapitlet gennemgås den nyligt afviklede karikaturkrise, og der er gode bidrag til en ny forståelse af krisen. Det er vigtigt, at vi alle får nogle konkrete redskaber til at kunne håndtere modstand, så vi bliver stærke nok til at give og modtage kritik på en menneskeværdig måde. Der skal vilje til at kunne samarbejde, og der skal arbejdes på at ville hinanden. Desuden skal man ikke være for "stolt" til at ville gå med ind på et mæglingsforsøg eller til at indrømme egne fejltagelser. Livet er fuldt af kompromiser, og når man ikke hele vejen, skal man huske at glædes over den vej, som man trods alt når sammen.

Det er en bog, der bør være obligatorisk læsning i de fleste uddannelser, der har med menneskelige relationer at gøre. Så læs den grundigt og forær den gerne videre til dine nærmeste teammakkere.