Anmeldelse

Læselyst og skrivefryd 1 + 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er med både lyst og fryd, at man bliver præsenteret for dette materiale. Forfatterne kombinerer fiktionslæsning med fiktionsskrivning, så eleverne opdager de virkemidler, forfattere benytter sig af. Denne viden bruges til at lade eleverne skrive - en særdeles god danskfaglig metode.

Jeg vil anbefale, at man læser lærervejledningen grundigt igennem, inden man tager fat på elevbøgerne, for den fører læseren gennem solide danskfaglige kerneområder.

Forfatterne anbefaler, at de korte, nyere tekster bliver læst højt. Det bevirker, at eleverne skaber en begyndende dialog med teksten, hvis læreren laver ophold i læsningen. Læreren kan også bruge højtlæsningen til at få indblik i elevernes læseproces.

Lærervejledningen indeholder et afsnit, der beskriver "den fokuserede samtale om teksten". Det giver dansklæreren en metode til at kvalificere samtalen om teksten i klasserummet, hvilket i sig selv er en vanskelig opgave. Afsnittet benytter sig af Ann-Kari Skardhamars idé med inddragelse af forskellige typer spørgsmål til eleverne om teksten. Det er glimrende inspiration og relevant for læreren i litteraturundervisningen.

Skriveopgaverne kvalificerer eleverne til de fiktionsopgaver, der de sidste mange år har været repræsenteret ved folkeskolens afgangsprøver. Det er kærkomment, at der nu er lærebøger, der træner eleverne hertil.

Elevbøgerne kan bruges meget forskelligt og er dermed også meget anvendelige. De kan passe ind i dansklærerens årsplan, uanset hvordan man organiserer sin undervisning.

Cato Thau-Jensen har illustreret. Hans streg er med til at fuldende billedet af et materiale, der er kendetegnet ved de tre "g'er": godt, grundigt og gennemtænkt.