Overdreven kritik af indeklima

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge fortalte flere medier, at en ny EU-rapport gav danske skolers indeklima dumpekarakter. Forskere havde undersøgt indeklima-kvaliteten på skoler i fem europæiske lande, og luften i danske klasselokaler skulle være så dårlig, at eleverne bliver syge af det. Professor Torben Sigsgaard fra Aarhus Universitet har stået for den danske del af undersøgelsen, og han kan ikke genkende de skræmmende overskrifter i medierne.

Hvad viser jeres undersøgelse?

»Den ser egentlig rimelig fredelig ud, men vi har fundet ud af, at der er en ophobning af kuldioxid og støv i de klasselokaler, hvor der ikke er ventilation. Hvis der er høje kuldioxidmængder i luften, så kan det resultere i, at man får koncentrationsproblemer og hovedpine. Men der er ikke noget, der tyder på, at problemet er specielt for danske skoler. Selvfølgelig er det skidt, at der ophobes affaldsstoffer fra børnene i klasserne, men vi har kun to skoler med i undersøgelsen, så vores evne til at sige noget generelt om danske skoler er meget begrænset. Det er vigtigt at holde fast i, at det her er et pilotprojekt, så man skal ikke drage alt for generelle konklusioner ud fra denne undersøgelse«.

Hvad kan man gøre ved problemet?

»Man skal sørge for, at der kommer frisk luft ind i skolerne - det er sådan set vores meget banale anbefaling, og det er jo ikke nyt. Det er stadigvæk effektivt at lukke vinduet op fem minutter i hver time, man skal bare huske at gøre det«.

sil@dlf.org