Ingen skole-hjem-samtaler om Bertel

Lærere, skolebestyrelsesmedlemmer, forældre og fagforeningsfolk mødtes i Odense

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældre er en helt vital del af skolens arbejde, og forældrene skal føle, at det er deres opgave at tale med deres børn om skolen og om, hvad de lærer i de forskellige fag, sagde undervisningsminister Bertel Haarder til deltagerne i den konference om skole-hjem-samarbejde, som Skole og Samfund, DLF og KL holdt i Odense i sidste uge. Herefter indrømmede ministeren, at han selv er et elendigt eksempel på skole-hjem-samarbejde:

»Da jeg gik i skole, smed jeg sedlerne til mine forældre væk, for jeg kunne ikke fordrage, at de skulle til møde med lærerne for at tale om mig. Lærerne troede bare, at det var, fordi vi boede så langt væk fra skolen, at mine forældre ikke dukkede op«, fortalte Bertel Haarder.

Flere lærere var efter konferencen ærgerlige over, at nogle af dagens workshopper mere lignede regulære forelæsninger, som ikke gav mulighed for den dialog og udveksling af erfaringer, de havde håbet på.

Efter konferencen var der en vis utilfredshed at spore hos nogle af lærerne.

»Jeg havde regnet med, at jeg som lærer ville få nogle input til min undervisning, så jeg også kan gøre noget mere for at forbedre mine elevers læring«, sagde Camilla Foss fra Nørre-Snede Skole.

Mette Hjelmborg er lektor ved CVU Fyn og medforfatter til hæftet om matematik. Hun mener, at lærere også kan få glæde af hæftet, selvom det primært er skrevet til forældre.

»I vores hæfte forklarer vi, hvordan man kan åbne matematikopgaver, så der ikke nødvendigvis kun er et facit, eller så man kan nå det rigtige facit på flere forskellige måder. Og det er også noget, lærerne skal huske i deres undervisning, så de kan udfordre de elever, som har behov for det«.

Konferencen tog udgangspunkt i syv nye hæfter om forældresamarbejde med den fælles overskrift »Hvordan kan vores børn lære mere i skolen?«, som DLF, KL og Skole og Samfund i fællesskab har udgivet.

Hæfterne kan bestilles eller downloades på www.skolesamfund.dk

sil@dlf.org