Etik på skoleskemaet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Etisk Råd lancerede i sidste uge et nyt undervisningssite, som skal sætte den etiske debat på skoleskemaet i folkeskolens ældste klasser. Hjemmesiden indeholder den nyeste viden fra forskningens verden og diskuterer samtidig de etiske dilemmaer forbundet med teknikker som stamcelleforskning eller sammensmeltning af mennesker og maskiner. Jacob Hørlyck fra Tuse Skole har været med til at udvikle undervisningsmaterialet og har testet hjemmesiden i sine klasser.

Hvorfor skal folkeskoleelever have en hjemmeside om forskning og etik?

»Fordi de emner, som hjemmesiden tager op, bliver en stor del af børnenes nutid og fremtid. Det er emner, som det er vigtigt at diskutere, for om ti år er det måske realiteter, og så er det vigtigt, at de kan tage stilling til det«.

Hvad kan hjemmesiden bruges til i undervisningen?

»Det, jeg synes er væsentligt, er, at den både er faglig og etisk. Man kan få en faglig viden på de konkrete områder, men man kan også få sat problematikkerne ind i en større sammenhæng. Det er emner, der ligger en masse diskussioner i. Og materialet egner sig rigtig godt til både tværfagligt arbejde og projektarbejde«.

Hvordan har eleverne taget imod hjemmesiden?

»De har været meget positive. Det faglige niveau i materialet er højt, og de etiske spørgsmål er svære, for det er ikke alle, som er vant til at diskutere sådan nogle problematikker. Men hvis man sørger for at tage udgangspunkt i deres eget liv, så forstår de det meget bedre«.

sil@dlf.org

Powered by Labrador CMS