Debat

Evalueringskultur forbedrer praksis

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Torben Thomsen, Folkeskolen nummer 36.

Når jeg dagligt konstaterer og glæder mig over, at jeg er leder på en skole, hvor arbejdsmiljøet er i top, er det netop, fordi dialogen er præget af forskellighed og mangfoldighed - og hvor »alt kan lade sig gøre«. Det giver overskud til at modtage nye forventninger og krav udefra. En forudsætning for en kvalitativ, positiv, professionel udvikling er, at alle vil se sig selv som medspiller. Når vi i dag er på forkant med udviklingen, er det, fordi energien bliver anvendt positivt til udvikling og forbedring. Evalueringskulturen har forbedret praksis, hvilket kan ses på skolens hjemmeside www.vmarieskole.dk

Det, vi siger og skriver, kendetegner praksis. På hjemmesiden kan man se sammenhænge mellem helhedsaftale, virksomhedsplan og skolebestyrelsens principper. Herunder nye principper for elevplaner (alle elever, alle fag, to gange årligt, sociale, personlige og faglige mål i relation til Fælles Mål).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det professionelle miljø handler om kvaliteten og udbyttet af samarbejdsrelationerne på skolen. I et stærk professionelt miljø vil personalet have en klar og fælles vision for fremtiden og dele en forståelse af mål og mission. De har et fælles sprog, der udvikler sig med ny viden og erfaringer - og deler værdier og forhåbninger. Lærerne er opsat på at levere den bedste undervisning og føler et stort ansvar for alle elevers succes. Mål, evaluering og dokumentation er en selvfølge. Der udarbejdes årsplaner for teamets samarbejde - og for alle fag. Ledelsen spiller selvfølgelig en central og synlig rolle i den pædagogiske udvikling. Undervisningen er ikke et privat anliggende for den enkelte lærer, men et fælles anliggende på skolen. Det forudsætter som hos os en skolekultur, der accepterer ledelse. Medarbejderne må bidrage til at gøre ledelse muligt, samtidig med at de tager ansvaret for de ledelsesopgaver, der uddelegeres til dem.

Afdelingsmøder, teamudviklingssamtaler og medarbejderudviklingssamtaler samt den daglige feedback gør, at man som leder har indsigt i, hvad der egentlig i praksis foregår. Så stolt veltalenhed og praksis hænger sammen.