Debat

Tom retorik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med formuleringer fra udsendt materiale om målet med evalueringer konstaterer skoleleder Grethe Andersen, Vester Mariendal Skole, Aalborg, i Folkeskolen nummer 34, at vi skal blive klogere. Det gælder her på elevplaner. Skolelederen henviser til, at »vi skal undgå tom retorik«. Det var værre. For artiklen bygger netop på tom retorik. Højtidelige ord som professionalisme, identitet, legitimitet, spændingsfelt, refleksionsfase og kvalificering Det helt store slæng af dyre ord fra de højeste pædagogiske cirkler. Skulle det være dagligdags ord til hjælp for udarbejdelsen af individuelle udviklingsplaner, må man tro, at hele forældreskaren har en pædagogisk uddannelse. Og for den enkelte lærer er der heller ikke hjælp at hente fra lederen. Hvornår er det lige, der er brugfor, at lederen træder i karakter og bliver leder af en skole. Det ville med sikkerhed være mere trygt, hvis lederen med dagligdagens erfaringer udtrykte, hvordan man i teamene kommer til, at sådanne planer kan virkeliggøres til både at styrke medarbejdernes professionalisme og samtidig at blive et samarbejdsredskab til brug for elever, forældre og lærere. Uden det helt store forbrug af timer i teamene, hvortil der ikke tilføres nye resurser, som Lotte Lange konstaterer i samme nummer af Folkeskolen. Alle har brug for at blive klogere, men ikke brug for at blive underholdt på retorisk højt plan.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler