Test din viden om prostitution

Kvindemuseet i Århus står bag hjemmeside om prostitution og kvindehandel - elever fra Ådalsskolen testede materialet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Man ser jo film, så vi vidste lidt om prostitution - men ikke så meget«, fortæller Mette Klinke Espersen, der er elev i 9.a på Ådalsskolen i Rosenholm Kommune. Klassen har testet et nyt undervisningsmateriale om prostitution og kvindehandel for Kvindemuseet i Århus. »Historierne på hjemmesiden var mere rørende end dét, man ellers hører. De gav et bedre indblik og var bedre beskrevet, men i tv får man jo også miljøet at se. Men hjemmesiden gav en forfærdelig stemning«, mener Charlotte Højholt Lee­gaard, der læste alt materialet om kvindehandel og sammen med sin gruppe skrev en pjece mod handel med kvinder.

Forfærdeligt og spændende kalder flere af eleverne emnet.

De har kun arbejdet kort med materialet en dag, mens teknikerne bag hjemmesiden så eleverne over skulderen. Meningen var, at de skulle se, hvad eleverne valgte at læse, og om det hele fungerede - også teknisk. Det kom der også en diskussion ud af. Eleverne i 9.a var meget delte med hensyn til billederne på hjemmesiden. Nogle syntes, at dem med barbiedukker virkede barnlige, latterlige og useriøse, mens andre tolkede symbolikken og talte om, at dukkerne understregede den manglende frihed, og at mændene så på de prostituerede som ting.

Mindre statisk end bøger

Afdelingsleder på Ådalsskolen, Vicky Würtz, er én af kvinderne bag undervisningsmaterialet, som er tænkt til oplysning, debat og forebyggelse.

»Det kan bruges til projektopgaven og til emner som globalisering, kønsroller, ligestilling, 'det frie valg' og i flere fag. Vi har bestræbt os på ikke at være provokerende i sproget, men at have et ordentligt sprog i materialet. Det skal give rum til, at eleverne kan tage diskussionerne med de voksne«, siger Vicky Würtz.

Hun fremhæver, at eleverne har brug for vejledning i forhold til chat, fordi det er så let at få kontakter over nettet.

»Vi skal også huske det i specialundervisningen, hvor eleverne er særligt udsatte. Det skal vi som lærere være meget opmærksomme på og give dem redskaber«. Materialet forsøger at komme hele vejen rundt. En nyere undersøgelse har vist, at der faktisk er flere unge drenge end piger, der jævnligt tager penge for sex. Det har hjemmesiden fokus på i nogle af eksemplerne, da det også er erfaringerne fra Århus-området.

Lærer i samfundsfag Mikkel Højrup synes, undervisningsmaterialet fungerer godt, og er tilfreds med et net-materiale.

»Det bliver mindre statisk end bøger. Her er det også godt med en hjemmeside om prostitution, fordi det er lettere at overskue på dén måde, end hvis man bare søger på nettet. Så kommer man for vidt omkring«, mener Mikkel Højrup.

Mange ofre i prostitution

Nogle af eleverne skrev en folder til børn af prostituerede. »Ved du, hvad dine forældre laver?« kaldte to drenge deres pjece, som de skrev efter at have læst materialet.

»Vi fik en masse at vide, og det hele var meget overraskende«, siger Jonas Helmsby.

Nanna Juel Jensen arbejdede med samme emne.

»Jeg tror, vi valgte det, fordi de historier var mest spændende og dét, vi bedst kunne leve os ind i. Det er jo ikke rart. Jeg har set dokumentarer i tv, men ellers har jeg ikke tænkt over det. Vi vidste ikke, hvor omfattende prostitution var. Med alle de bagmænd. Det er vildt stort«, siger Nanna Juel Jensen.

»Det er selvfølgelig den prostituerede, der er ofret, men det er jo også børnene«, understreger Astrid Østergaard. Hun overvejer at skrive om emnet i projektugen.

»Jeg vil godt skrive mere om det, og der er mange vinkler og mange ofre. Jeg tænker på at skrive om ham, der køber sex, og så fremlægge opgaven, sådan som den prostituerede oplever det«.

Eleverne mener, at materialet kan bruges af de ældste elever, men nogle af dem synes, at det godt kan være lidt voldsomt.

Flere siger, at de godt kunne have nogle fordomme over for prostituerede tidligere, men at de har fået et andet indtryk. For eksempel troede - og håbede - de, at mange havde valgt at være prostituerede, fordi de også kunne lide det. Men det tror de ikke mere.

»Tit tænker man da også om én, at hun ligner en luder. Hvis hun har for meget makeup og for lidt tøj på, men nu blev det meget mere virkeligt«, mener Bianca Reffstrup.

Hun skrev en folder om børneprostitution efter at have læst om en indisk dreng, der var blevet solgt til husligt arbejde, men blev misbrugt af manden, der havde købt ham.

»Jeg ville aldrig acceptere det! Jeg ville stikke af«, siger Bianca Reffstrup. Men hun og klassekammeraten Tina Kabel bliver enige om, at det måske nok er lettere at stikke af i Danmark, end hvis man er lille dreng i Indien.

»Jeg tænkte, at de mænd, der køber ludere, må være så grimme og dumme, at de er nødt til at gå til dem, når de har for mange lyster, de skal have styret. Men de kunne da tage at finde sig en kæreste i stedet«.

Den udbredte handel med kvinder har overrasket eleverne.

»De bliver handlet som dyr. Nogle sagde, at de ville have en stuepige, men så solgte de dem videre til bordeller«, siger Jo Damgaard Andersen.

»Det er helt i strid med menneskerettighederne, som vi ved for lidt om. Det vil jeg gerne arbejde mere med. Men det er nok bedst at arbejde med emnet prostitution i 8.-9. klasse, for det er meget alvorligt«.

»Real life« på chatten

»Passer du på? Chatten kan være farlig. Vi gik ind på Ofir og udgav os for at være Lotte på kun 15 år. På få minutter havde vi flere ældre mænd, som tilbød at have sex med vores Lotte, de fleste var på nogen og 60. Hvordan ville du reagere, hvis en ældre mand tilbød dig sex for penge?«

Sådan skriver tre 14-årige piger fra Ådalsskolen i den pjece, de skrev efter at have arbejdet med undervisningsmaterialet om prostitution og kvindehandel. »Pas på chatten!!« hedder deres pjece, der indeholder gode råd om sikker chat.

Pigerne fik ideen til selv at oprette en profil i en chat, da de i materialet læste en chat mellem en ung pige og en ældre mand. Den gjorde indtryk, men de havde slet ikke forestillet sig at få kontakt til så mange, og de synes, det var ubehageligt. Pigerne afbrød selv chatten på ofir.dk efter kort tid.

»Den ene blev mere og mere påtrængende. Vi grinte af det. Han var 62 år, og det var ret klamt. Vi ved jo ikke, om han digtede det hele, eller om det var rigtigt, men han bør slet ikke gøre sådan noget, og han skal i hvert fald ikke møde sådan en ung én«, understreger pigerne.

Deres lærer havde givet alle grupper til opgave at skrive en lille pjece til en bestemt målgruppe efter at have arbejdet med materialet.

»De kom og spurgte mig, om de måtte oprette en profil. Det var jo ikke den opgave, jeg havde stillet dem, men jeg sagde ja, fordi det var deres egen idé og en inter­essant vinkel«, fortæller Mikkel Højrup, der er lærer i samfundsfag.

Han fulgte pigernes chat på sidelinjen.

»Egentlig blev jeg overrasket over, at så mange i klassen havde prøvet at chatte. Alle havde enten første- eller andenhånds­erfaring - ikke på en kontaktside, men på en eller anden chat-side«.

Mikkel Højrup mener, at det gode ved pigernes oplevelse var, at det blev meget tydeligt, at det her var »real life«. Det var bare alt for let for dem at få kontakt til en mand, der tydeligt viste interesse for »den unge pige«.

Vores chat som Lotte

Lotte: hej jeg er en pige på 15 år.

Jacob: (til Lotte) søde lille Lotte så må du godt hvis du er fyldt

Lotte: (til Jacob) ja det er jeg

Jacob: (til Lotte) fint så må du godt

Lotte: (til Jacob) må hvad

Jacob: (til Lotte) ja dyrke sex

Jacob: (til Lotte) hvad ønsker du dig så

Jacob: (til Lotte) er det ikke det du gerne vil

Lotte: (til Jacob) hvor gammel er du?

Jacob: (til Lotte) jeg er 62

Jacob: (til Lotte) og så ung som du er så kan jeg vel få lov at tage din mødom

Jacob: (til Lotte) blidt og blødt

Lotte: (til Jacob) har du været sammen med mange på min alder?

Jacob: (til Lotte) ikke mange

hl@dlf.org

»Det er den letteste måde at tjene penge på, du kan forestille dig. Jeg har lejet et kælderlokale i baggården i Rosengade nummer 14. 2.400 kroner per måned, og man kan holde fire tøser dér. Friske nye varer hver 3. måned. De betaler en tusse om dagen til mig - alle ugens 7 dage. Det er 100.000 om måneden lige ned i foret - helt uden om skattefar. (...) Spørger du, om de stikker af? Hvor pokker skulle de stikke hen? Markos har deres pas. Og de kender jo ikke en skid og kan ikke sproget« Bagmanden - fra undervisningsmaterialet»Omkring én ud af hundrede drenge på 15 år tager jævnligt penge for sex. En undersøgelse fra Vejle Amt viser, at drenge dermed er klart i overtal blandt de prostituerede« Fra undervisningsmaterialetwww.sextilsalg.info

Kvindemuseet i Århus præsenterer et nyt undervisningsmateriale om prostitution og kvindehandel til de ældste elever.

www.sextilsalg.info indeholder oplysninger om, hvad prostitution er, hvornår man er prostitueret, om bagmændene og om kvindehandel. Hjemmesiden har blandt andet realistiske historier om den unge mand, der er usikker på sin seksualitet og efter en chat mødes med en ældre fyr og får penge for at dyrke sex med ham. Om den prostituerede, der møder en tidligere kunde i supermarkedet, og hvordan hendes søn reagerer på dét. Om barnet, der bliver solgt til prostitution, om handel med kvinder og om kundernes tanker. Undervisningsmaterialet henviser blandt andet til Red Barnets råd for, hvordan man chatter, og til forskellige rådgivninger. Der er faktaoplysninger og elevopgaver. Fra 2. september har Kvindemuseet i Århus desuden en udstilling om prostitution og kvindehandel.

Projektet har fået en særlig bevilling fra Socialministeriets ligestillingsafdeling. Foruden udstilling og undervisningsmateriale har projektet også til formål at afdække omfanget af udenlandske prostituerede i Århus-området. Projektgruppen søger nu penge til et undervisningshæfte, der kan supplere hjemmesiden.