Firma udnytter skolers goodwill

»Gratis« trailere betales tifold af venligt stemte virksomheder i skolers og institutioners nærområder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det gør vi ikke igen!« Jens Aarup er 100 procent sikker på, at Løkken Centralskole, hvor han er skoleinspektør, ikke i fremtiden vil indgå en aftale som den, man indgik med firmaet Mobil-Reklame ApS.

Skolen har fået en lukket trailer stillet til rådighed af firmaet, og den er man glad for. Men selvom skolen ikke har skullet betale en krone, er traileren formentlig den dyreste, der nogensinde har kørt rundt i den jyske badeby.

»Den endelige pris løber op i mange gange trailerens nyværdi, og det stiller os i en mærkelig situation, at andre har skullet betale så meget mere for den«, siger Jens Aarup.

En repræsentant fra Mobil-Reklame ApS kontaktede i 2005 Løkken Centralskole med noget, der så ud til at være et godt tilbud. Firmaet ville levere en stor, lukket trailer mod at få lov til at forsyne den med sponsorreklamer på siderne. Skolen skulle blot fortælle, hvem man brugte som leverandører, så ville resten gå af sig selv.

»Det lød som et godt tilbud, men vi betingede os, at der ikke måtte reklameres for fornøjelsesfirmaer eller diskoteker og restauranter. Da det var okay, og da kommunens økonomiudvalg sagde god for aftalen, skrev vi under«, fortæller Jens Aarup.

Urimelig profit

Der har ikke været noget økonomisk mellemværende mellem skolen og firmaet, men det har der til gengæld mellem Mobil-Reklame ApS og de virksomheder, der har sponsoreret traileren.

En af dem, arkitekt Jørgen Ussing, lod sig i første omgang besnakke til at skrive under på en aftale om at få sit navn på traileren, men da den veltalende sælger var gået, studsede han over prisen.

»16.000 kroner samt omkostninger til materiale. Alt i alt 17.500 kroner plus moms for en fjerdedel af bagsiden på traileren. Med lidt hovedregning fandt jeg ud af, at firmaet kunne få ti gange så meget ind, som traileren koster. Det er en urimelig profit, siger Jørgen Ussing.

Han skrev til Mobil-Reklame ApS for at ophæve aftalen. Resultatet efter tre måneders forsinkelse var et brev, hvori han fik at vide, at aftalen godt kunne ophæves, hvis firmaet fik sine omkostninger dækket. De løb op i den nette sum af 13.859 kroner.

»Jeg tror ganske enkelt ikke på, at et salgsmøde på en halv time hos mig kan koste så meget. Derfor vil jeg ikke betale. Reklamefirmaet har siden sendt kravet til inkasso, og jeg har bedt min advokat tage sig af det videre forløb. Der står sagen.

Jørgen Ussings regnestykke ser sådan ud: 20 reklamer a 16.000 kroner = 320.000 kroner. Pris for trailer = 30.000 kroner.

»Traileren koster måske lidt mere, men under alle omstændigheder er der tale om en helt ublu fortjeneste«, siger arkitekten.

Jens Aarup er helt enig, og han forstår godt, at flere sponsorer er utilfredse.

»Det eneste rigtige havde været, hvis skolen selv havde stået for arrangementet, og vi så kun havde opkrævet, hvad traileren faktisk kostede. Sådan vil vi gøre det en anden gang. Var jeg fra starten blevet orienteret om de faktiske økonomiske forhold, havde jeg ikke skrevet under«, siger skoleinspektøren.

Var skolen selv gået i gang med at anskaffe en trailer, havde man ikke alene sluppet for at belaste sit forhold til en række samarbejdspartnere, man var også blevet den retmæssige ejer. Det er man ikke nu, hvor Mobil-reklame ApS kun stiller traileren til rådighed.

Vil støtte ungdomsarbejde

Nordjyderne er ikke ene om at føle sig snydt af Mobil-Reklame ApS. Det samme gør man i Sydvestjylland. Leder af Blåvandshuk Ungdomsskole, Hans Lund, vil heller ikke have noget med firmaet at gøre mere.

»Vi har fået en trailer, som vi er godt tilfredse med, men det er sponsorerne ikke. De har betalt alt for meget«, siger Hans Lund.

En af dem, Leif Arnskov Pedersen, Oksbøl Installationsforretning, har måttet betale to regninger på hver 7.200 kroner for at få sit navn på traileren.

»Jeg vil gerne støtte ungdomsarbejdet i hele vores område, men jeg har aldrig været udsat for den slags krav for så lille en reklame. De fleste af pengene går vist til et smart firma«, siger forretningsindehaveren.

Andre institutioner er også utilfredse med, at Mobil-Reklame ApS ikke holder sine aftaler. Det gælder Borris Landbrugsskole, der fik lovning på en trailer indenfor et halvt år. Indtil nu har man ventet et år, uden at traileren er dukket op.

Mobil-Reklame ApS har i Danmark c/o-adresse hos Dansk-Tysk Handelskammer på Børsen i København, men det er ikke lykkedes at få forbindelse til indehaveren. Firmaet oplyser på sin hjemmeside, at man har leveret forskellige former for gratis reklamefinansieret udstyr til mere end 30.000 modtagere i Europa, og at man har fået mere end 600 henvendelser om at få leveret en trailer. Mobil-Reklame Aps leverer også minibusser og infoskabe.

Ved redaktionens slutning modtog bladet en kommentar fra Mobil-Reklame Aps, hvori de afviser at tjene ti gange en trailers værdi. Læs hele kommentaren på www.folkeskolen.dk

»Vi har fået en trailer, som vi er godt tilfredse med, men det er sponsorerne ikke. De har betalt alt for meget« Hans Lund, skolelederSådan foregår det

- Reklamefirmaet bruger »gratis«-traileren som døråbner på skolen.

- Man snakker ikke priser, når man får noget foræret.

- Skolen skaffer reklamefirmaet kontakter til potentielle annon­cører.

- Skolens goodwill får kunderne til at købe annoncerne.

- Reklamefirmaet bestemmer selv, hvornår traileren skal leveres.

- Reklamefirmaet er ikke forpligtiget på at levere traileren, hvis der sælges for få annoncer.

- Kunderne har i realiteten ingen mulighed for at få pengene tilbage.