Debat

Vi skal blive klogere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et nyt skoleår påbegyndes, hvor vi på skolerne vil forbedre vores praksis med evaluering som pædagogisk redskab.

Målet med evaluering som pædagogisk redskab er at blive klogere, professionalisere og forbedre skolens virksomhed, så alle elever får optimale vilkår for faglig, social, kulturel og personlig udvikling, samt at løfte skolens selvbevidsthed, identitet og dermed skabe legitimitet såvel indadtil som udadtil. Systematisk evaluering som pædagogisk redskab skal indgå fagligt professionelt på alle plan som pædagogisk redskab til at sikre fokus på, hvad der virker - evidens i skolens virksomhed. Altid med opfølgning for øje. Evaluering er ikke noget i sig selv - vi skal undgå tom retorik og rituelle processer. Det skal være ubureaukratisk, overskueligt og relevant.

Udvikling af en evalueringskultur betinger og giver et fælles sprog og nogle tidssvarende billeder af og historier om, hvad en god skole er. Vores legitimitet ligger i det at kunne agere i spændingsfeltet mellem teori og praksis - det er i sig selv forudsætningen for overhovedet at tale om professionalitet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En kvalificeret dialog skal kombineres med skriftlighed. Refleksionsfasen kvalificeres, når drøftelser skal munde ud i en skriftlig beskrivelse af status, mål og handlinger.

Alle skoleelever skal i det nye skoleår have hver sin elevplan. Det er politisk besluttet og dermed ikke til diskussion, men hvordan er op til os ude på skolerne. Mange skoler rundt om i landet har erfaringer dermed. Jeg ved, at der er en stor villighed til at dele ud af viden og erfaringer, så skolerne kan hjælpe hinanden med inspiration.

I teamene er oplevelsen, at det første gang tager lang tid at udarbejde individuelle udviklingsplaner. Men tiden er godt givet ud, efterfølgende fremstår planen som et rigtig godt samarbejdsredskab. Ved samtaler med forældre styrker det også de pædagogiske medarbejderes professionalisme, at de kan dokumentere, hvad der tidligere er sagt eller aftalt. Det giver anerkendelse og respekt.