Anmeldelse

Det roterende barnekammer

i 60 omdrejninger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

60 korthistorier på 186 sider. Man bliver helt stakåndet, når man læser dem i ét stræk.

Det skal man heller ikke, hvis samlingen skal bruges i forbindelse med undervisning i folkeskolen.

Samlingen er led i en tendens i udgivelser for børn, samlinger af korthistorier, som blandt andre Louis Jensen og Bent Haller skriver mesterligt.

Langt de fleste af bogens historier er der masser af gods i til gennemgang på forskellige klassetrin. Nogle kan oplæses på begyndertrinnet, andre kan oplæses, læses og diskuteres på mellemtrinnet, ja, en del af dem kan også bruges i litteraturundervisningen på 7.-10. klassetrin.

På trods af at der er grund til at have et respektfuldt forhold til en stor forfatter som Bent Haller, vil jeg dog vove at skrive, at der også er nogle af disse korthistorier, der er for tynde - både i indhold og i form. Samlingen bruges bedst, ved at læreren vælger ud blandt historierne og finder dem, der passer til hans klasse og undervisning.

Alle historier har børn som hovedpersoner og begynder i en realistisk verden, hvorefter vi bevæger os ud i et fantastisk univers, som kun fuldt ud kan forstås ved en billedlig tolkning. Der er rig lejlighed til at give eleverne forståelse af, hvad Bo Steffensen kalder den litterære fordobling.

Bogen bevæger sig ikke rundt i et idyllisk og fredsommeligt børneunivers. Historierne er ofte barske og tager hul på afgørende eksistentielle problemer og kan danne et glimrende afsæt til samtale i klassen. Ingen fortolkning er i disse historier givet, og der er mange muligheder for nærlæsning, personlig indlevelse og diskussion, som gør bogen velegnet til undervisning i dansk i folkeskolen.