Folkeskolens leder:

En god start

Børnehaveklassen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det går rigtig godt i børnehaveklasserne - både fagligt og med leg og andre udviklende aktiviteter, mener forældrene. Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har gennemført for Danmarks Lærerforening. Der er overordentlig stor tilfredshed med enheden af leg og læring i børnehaveklassen. 89 procent af de spurgte forældre mener, at det faglige fylder nok i børnehaveklassens hverdag, 93 procent svarer, at også legen fylder tilpas, og hele 96 procent mener, at børnehaveklassen i høj eller nogen grad har gjort deres barn parat til 1. klasse. Børnehaveklasselederne gør det altså godt. Men undersøgelsen og DLF's rapport viser også, at skolen samlet set kan gøre det endnu bedre. Kun en tredjedel af forældrene har nemlig fået tilbudt en samtale om overgangen til 1. klasse, og lige så få har været til møde om forventningerne til undervisningen i 1. klasse. Fundamentet er solidt og giver et godt afsæt til undervisningen og det værdifulde skole-hjem-samarbejde. Men der er altså også plads til forbedringer.

- th