Anmeldelse

Dansk som andetsprog i folkeskolen

- om organisering af undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningen i dansk som andetsprog har mange steder behov for opkvalificering. Med dvd'en "Dansk som andetsprog i folkeskolen" findes nu en nem og inspirerende måde at sætte organisering af sprogstøtten på dagsordenen på.

I fire små film af 9-15 minutters varighed vises eksempler på vellykket undervisning i dansk som andetsprog på flere niveauer: Som basisundervisning i modtagelsesklasser, som supplerende undervisning, der kan finde sted som differentieret klasseundervisning eller på hold, og som dimension i undervisningen. Sidste film fokuserer på gavnen af tosprogede medarbejdere.

Det gode eksempel fra lærer til lærer er formidlet engageret og reflekteret. Filmen præciserer fint, hvor afgørende netop organiseringen af undervisningen er for, hvor vellykket indsatsen og anvendelsen af resurserne bliver.

Hver af de fire sekvenser indledes ved professor Anne Holmen. Kort og præcist præsenterer hun det pågældende område og præciserer de respektive børns behov og de afgørende fokusområder.

Hun er værd at lytte til, og man kunne med fordel have tilføjet en samlet indledning med generelle betragtninger om fagområdet. De fire sekvenser fungerer dog glimrende hver for sig og er oplagte at bruge på klasse-, årgangs- og fagmøder - eller ved et forældrearrangement. Hele filmen er fin som introduktion til nye lærere inden for området og som indspark ved et pædagogisk møde. Der er konkret inspiration at hente og et godt oplæg til debatten: "Og hvordan gør vi det så her hos os?"

Powered by Labrador CMS