Anmeldelse

Kriminelle fortællinger

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen bearbejder uddrag af fem kriminaltekster fra Arthur Conan Doyle over Anders Bodelsen til Benni Bødker.

Bearbejdningen af de enkelte tekster følger "Genreserien"s kendte opbygning omkring brugen af en logbog. Litteraturlæsning af denne karakter bør altid ske med blyanten i hånden. En god vane.

Indledningsvis redegøres der kort for genren og den næsten almene drøm om at agere detektiv, om at opklare en forbrydelse.

Omkring genretrækkene væves der lidt om, hvorvidt det skal hedde kriminalroman eller kriminalhistorier. "Kriminelle fortællinger" udelades helt, men i et lille glosarium nævnes en række af de "kriminelle ord", der kendetegner genren.

Nuvel, ord kan være kriminelle, forbudte, men kan fortællinger være kriminelle? Og udgives? Morsomt oplæg til fælles drøftelse.

Tekstarbejdet er bygget op omkring konkrete opgaver til diskussion og skriveopgaver. I en kriminalhistorie arbejder man naturligvis også med sporsøgning og herunder fyldige personkarakteristikker.

Opgaverne har rige muligheder for en varieret mundtlig og skriftlig bearbejdning og bliver dermed en god blanding af danskfagets essens i en moderne litteraturpædagogik.

Bagerst i bogen findes nogle supplementssider og en ordliste, som bestemt er et kig værd.

Skulle behovet for at anvende uddybende kriminalfakta og indfaldsvinkler opstå, kan man logge sig ind på seriens hjemmeside www.genreserien.gyldendal.dk

Der findes også en lærervejledning til "Genreserien".