Anmeldelse

Mine projekter

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hurra!

Jeg har anmeldt bøger om projektopgaven i ti år, så jeg har set lidt af hvert. De sidste par år har det mest været suppe på gamle ben.

Projektopgavens begreber er kendt gods: problemformulering, gruppearbejde, produkt og formidling er termer, som skoleverdenen har arbejdet med i årevis.

Når der kommer en ny bog i brevkassen, er jeg blevet stedse mere bekymret for, om jeg skulle være gået hen og blevet en sur gammel mand. Men så landede Lola Nielsens bog på mit bord, og jeg blev helt glad.

Det er en bog med gode tegninger, der viser arbejdssituationer uden hverken at vrænge eller være artig.

En tredjedel inde i bogen er det trivielle overstået, og bogen går for alvor i gang med at give værktøjer til opgaven:

Der er afsnit om informationssøgning, regler for kildekritik, anvisninger til egne undersøgelser, læseteknikker, arbejde med spørgeskemaer, regler for et godt interview og andre vigtige værktøjer.

Sidste del handler om produkt og fremlæggelse. Her er der først en flot liste over udtryksformer med gode råd. Om fremlæggelsen tales der om det, som virker, og det, som ikke gør: Tal til dit publikum, ikke ned til det eller det modsatte. Husk modtagers forudsætninger, interesser og så videre.

Vurdering: mit første 11-tal i lange tider. Det eneste, jeg savner, er nok lidt brugsanvisning i de mange udtryksformer - men det, siger forfatteren selv, ville være uoverskueligt - hun kunne måske skrive et bind to, der kunne hedde: "Mine udtryksformer". Det ville være dejligt.