Haarder: Det er en kommunal opgave

Reduktionen i antallet af fagkonsulenter er langtfra et signal om, at kommunerne skal sænke det faglige niveau

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Kommunerne og skolelederne har ansvaret for, at undervisningen gennemføres på forsvarlig vis«, siger undervisningsminister Bertel Haarder i en kommentar til den nedskæring i ministeriets faglighed i form af de statsansatte fagkonsulenter, der er sket.

»Fra 1995 til 2006 er antallet af fagkonsulenter reduceret fra 18 til 12 - svarende til en reduktion fra 8,6 årsværk til 5,4. Altså samlet set en reduktion på 3,2 årsværk. Det er langtfra et signal om, at kommunerne skal sænke det faglige niveau på skolerne. Tværtimod«, siger Bertel Haarder og tilføjer, at ministeriets fagkonsulenter - selv da de var flest - på ingen måde kan dække kommuners og skolers behov for faglig ekspertise og konsulentbistand.

»Regeringen har sat ind på en bred front for at styrke fagligheden i folkeskolen: Bindende trin- og slutmål, obligatoriske afgangsprøver, fremme af evalueringskulturen, herunder obligatoriske test, øget timetal for dansk og historie, elevplaner med videre. Kommunerne er ansvarlige for at udfylde rammerne og at implementere de love og regler, der bliver udarbejdet fra centralt hold. Regeringen tror på den kommunale model, og vi vil holde kommunerne op på deres ansvar. Det er kommunerne helt med på«, siger Bertel Haarder.

kra@dlf.org