Få klager over DSB-skolerejser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvert år bestiller lærere 400.000 togrejser til skoleelever, og hvert år modtager DSB-skolerejser mellem fem og ti klager over rejserne.

Bliver skoleelever nedprioriteret i forhold til almindelige rejsende?

»Både-og. Vi får nogle penge fra ministeriet for de her rejser. De regler kan man finde på vores hjemmeside. De betingelser lever vi op til. Princippet er, at børnene bliver transporteret i ledig kapacitet. Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt, for så mange pladser er der ikke på de aktuelle tidspunkter. Der er nogle frihedsgrader for os til at placere børnene på tidspunkter, der afviger fra det, de har bestilt«, siger Jens Mortensen, chef i DSB Togkapacitet.

Hvordan bliver eleverne placeret på togene?

»Vi placerer skolegrupper, 90 dage før de skal ud at rejse. Der har vi adgang til pladsreservationssystemet. Det vil sige en måned før alle andre. På den måde kan eleverne komme til at sidde sammen. Det vil de gerne, og de vil ofte få en eller flere vogne for sig selv. Det er også noget, de andre passagerer synes er helt i orden. Eleverne bliver altså placeret før alle andre, så der får de ikke nogle ulemper - tværtimod«.

Hvilke ulemper er der?

»Hvis de vil af sted på et tidspunkt, hvor der ikke er plads, så kan vi rykke dem en time eller to. Hvis der er en direkte forbindelse mellem to steder, er det ikke sikkert, at de kan komme med på den forbindelse. Det kan godt ske, at de kommer ud for at skifte tog. Det kan også være, at de kommer ud for en noget længere rejsetid, fordi vi kører med et tog specielt til skolerejser«.

Mbt@dlf.org