Anmeldelse

Kognition og pædagogik

- Kompleksitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Begrebet "kompleksitet" bruges ofte som et billede på den tid, vi lever i. I dette tidsskriftnummer bliver vi præsenteret for, hvad "kompleksitet" betyder for det moderne menneske - på både godt og ondt. Det gode er, at samfundet er præget af en "voksende orden". Det dårlige er, at ingen helt kan rumme og forstå denne orden. Hans Henrik Knoop gør i en af sine artikler opmærksom på den grundlæggende dobbelthed, at vi mennesker på den ene side har brug for en basal tryghed, mens vi samtidig har brug for en vis grad af uforudsigelighedens udfordringer. I samme artikel beskrives, hvordan en udnyttelse af eller opmærksomhed på menneskets iboende "kreativitet" kan være en stor støtte for den enkelte i en ellers kaotisk verden. Dele af dette tidsskriftnummer giver et indblik i begrebet "kompleksitet" og ikke mindst i konsekvenserne af det - i forhold til den menneskelige psyke. Disse afsnit er særdeles interessante i en pædagogisk sammenhæng. Andre artikler i nummeret beskæftiger sig med almene spørgsmål i psykologisk grundforskning, som vist mest har interesse for dem, der selv beskæftiger sig hermed.