Anmeldelse

Wandertag mit Hindernissen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Handlingen foregår i Berlin, og vi følger hovedpersonerne Sebastian, Thomas og Anne, som går i 8. klasse. Romanen består af et hovedforløb og flere delforløb. Hovedforløbet handler om en endagsklassetur for to 8.-klasser, hvor Anne er forsvundet, da klasserne skal tilbage til skolen. Spændingskurven er støt stigende, indtil hændelsesforløbet er blevet opklaret.

Romanen har flere fokuspunkter; for det første Sebastians store musikinteresse. Dernæst Sebastians og kammeraten Thomas' interesse for Anne samt Annes interesse, særligt for Sebastian. Det største fokuspunkt er mistanken og konstateringen af pædofilihændelsen i forbindelse med Annes forsvinden. Sidst, men ikke mindst, fokuserer handlingen også på de ledsagende læreres personlige interesse for hinanden. De to førstnævnte fokuspunkter er naturlige i en fortælling for den nævnte aldersgruppe. De to sidstnævnte fokuspunkter er efter min opfattelse for søgte og uinteressante og vanskelige at arbejde med i tyskundervisningen.

De formulerede opgaver har overvejende fokus på indholdsforståelsen.

Bagest i bogen er der en kort indføring til læreren, hvor omdrejningspunkterne er generelle tips vedrørende fremmedsprogsindlæring og opgaveideer, for eksempel til internettet.

Romanen er indtalt på cd, hvilket er en god ide til støtte for teksttilegnelsen.