Debat
0   141

Forskere kritiserer kunstrapport

Undervisningen af både elever og lærerstuderende i kunstfag har i Danmark over en årrække fået ringere vilkår. Derfor er det prisværdigt, at rapporten »The ildsjæl in the classroom« (omtalt i Folkeskolen nummer 19), som omhandler, hvordan det står til med kunstundervisningen i de danske folkeskoler, indeholder en række anbefalinger, der peger på en styrkelse af kunstundervisning i skolen.

Som forskere i billedkunst ved Danmarks Pædagogiske Universitet vil vi imidlertid gerne udtrykke kritik af grundlaget for rapportens anbefalinger:

Artiklen fortsætter under banneret

. Rapporten generaliserer ud fra en undersøgelse af flere fag, der i Danmark har meget forskellig historie og profil.

. Rapporten generaliserer resultaterne af interview, uden at der redegøres for kriterierne for udvalget af de adspurgte lærere.

. Rapporten er meget unuanceret i sin karakteristik af dansk billedkunstundervisning. Undersøgelserne bygger tilsyneladende på lemfældigt udvalgt undervisning, hvor man ikke har bekymret sig om at gå nærmere ind på, om/hvordan/hvornår lærerne er uddannede. Et kig på www.danmarksbilledkunstlaerere.dk vil nuancere det billede, der tegnes i rapporten, og vise, at der allerede foregår undervisning af den type, rapporten anbefaler.

. Rapporten anbefaler øget fokus på evaluering. I billedkunstfaget har der siden 1991 været arbejdet med evaluering med henblik på at øge refleksion i form af en samtalemodel (Undervisningsministeriets vejledning 1991, 1995). En nyformulering af denne er påbegyndt i 2002.

. Rapporten inddrager ikke den billedpædagogiske forskning, der er foretaget i Danmark gennem de seneste 15 år, som omfatter en doktorafhandling og fem ph.d.-afhandlinger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ