Debat

Forskere kritiserer kunstrapport

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningen af både elever og lærerstuderende i kunstfag har i Danmark over en årrække fået ringere vilkår. Derfor er det prisværdigt, at rapporten »The ildsjæl in the classroom« (omtalt i Folkeskolen nummer 19), som omhandler, hvordan det står til med kunstundervisningen i de danske folkeskoler, indeholder en række anbefalinger, der peger på en styrkelse af kunstundervisning i skolen.

Som forskere i billedkunst ved Danmarks Pædagogiske Universitet vil vi imidlertid gerne udtrykke kritik af grundlaget for rapportens anbefalinger:

. Rapporten generaliserer ud fra en undersøgelse af flere fag, der i Danmark har meget forskellig historie og profil.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

. Rapporten generaliserer resultaterne af interview, uden at der redegøres for kriterierne for udvalget af de adspurgte lærere.

. Rapporten er meget unuanceret i sin karakteristik af dansk billedkunstundervisning. Undersøgelserne bygger tilsyneladende på lemfældigt udvalgt undervisning, hvor man ikke har bekymret sig om at gå nærmere ind på, om/hvordan/hvornår lærerne er uddannede. Et kig på www.danmarksbilledkunstlaerere.dk vil nuancere det billede, der tegnes i rapporten, og vise, at der allerede foregår undervisning af den type, rapporten anbefaler.

. Rapporten anbefaler øget fokus på evaluering. I billedkunstfaget har der siden 1991 været arbejdet med evaluering med henblik på at øge refleksion i form af en samtalemodel (Undervisningsministeriets vejledning 1991, 1995). En nyformulering af denne er påbegyndt i 2002.

. Rapporten inddrager ikke den billedpædagogiske forskning, der er foretaget i Danmark gennem de seneste 15 år, som omfatter en doktorafhandling og fem ph.d.-afhandlinger.

Powered by Labrador CMS