Anmeldelse

Wings Fantasy - Teacher's Guide

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis I har anskaffet det supplerende materiale, "Wings Fantasy", til "Wings"-systemet for 3. til 5. klasse, er det en god ide at anskaffe sig den tilhørende lærervejledning. Her finder man en meget interessant introduktion til Guided Reading, som bygger på opdeling af klassen i fagligt homogene grupper. Der fortælles kyndigt om de tre faser i læseindlæringen. Jeg synes specielt, det er spændende at høre, hvordan man sikrer en god ordforrådstilegnelse blandt andet ved at arbejde mere bevidst og organiseret med dette på klassen og i grupperne.

Vejledningen kommer omkring de fire andre bøger i serien med forslag til, hvordan man arbejder med de tre faser, så man får en varieret og interessant gennemgang af materialet.

Det tredje element i lærervejledningen er en fin artikel af Birgit Henriksen, som er lektor ved Københavns Universitet. Hun siger, at "ingen kan være i tvivl om, at et godt og rigt ordforråd er en vigtig nøgle til, at vores elever kan udtrykke sig klart, præcist og sikkert om netop det, de vil" (side 23). Det er der ikke mange fremmedsprogslærere, der kan være uenige i, men forfatteren påpeger ganske rigtigt, at vi har fokuseret så meget på fluency, at vi måske har forsømt at give eleverne den tilstrækkelige præcision og nuancering i deres sprog.

Herefter kommer Birgit Henriksen ind på systematiske og målrettede metoder til, hvordan elever kan få udvidet deres aktive ordforråd. Det er kendte metoder, men her bruges de målrettet til at styrke ordforrådsindlæringen. Sprogtilegnelse er jo ifølge Danmarks Evalueringinstitut et område, som vi engelsklærere er nødt til at arbejde mere systematisk med, da vi tilsyneladende har sværest ved at integrere dette centrale kundskabs- og færdighedsområde i undervisningen.

Powered by Labrador CMS