Anmeldelse

Variert undervisning - mer læring

Lærerens metodebok

Publiceret Senest opdateret
Det er ikke så tit, der skrives bøger alene om undervisningsmetoder. Det er imidlertid, hvad de to forfattere til denne bog har gjort.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad det blot være sagt med det samme: Det er en fin bog, der bør findes i mange lærerbiblioteker og også bør inddrages i undervisningen på lærerseminarierne.

Bogen er inspirerende og opfordrer læseren til at prøve de mange metoder, der beskrives. Og det er rigtig mange metoder, der er i sving i bogen.

Når der ses bort fra en spændende indledning om al undervisnings rammer og forudsætninger - formelle som uformelle - er bogen organiseret omkring følgende hovedkapitler: Når flere lærer sammen, alene eller i gruppe? Med læreren i centrum om tavleundervisning, forelæsninger med videre. Opgaver, arbejdsmåder og læring.

Særligt interessant er det, at det lykkes forfatterne at præsentere de udvalgte metoder på en sådan måde, at de bagvedliggende teorier lige akkurat også er med. Naturligvis ikke gennem en præsentation over flere sider, men lige præcis sådan, at læseren tilbydes mulighed for at komme i tanke om de sammenhænge, der er mellem praksis og teori.

En oversigtsbog som denne kan naturligvis altid kritiseres for ikke at være grundig nok. Det mener jeg ikke ville være fair. Bogens manglende grundighed kan i stedet vendes om, sådan at det bliver en opfordring til de lærere, der vil bruge de foreslåede metoder. Prøv metoderne, kan I lide dem, så læs mere andre steder! Her er der nok til at afvikle førstegangsforsøget.

Bogen er på norsk - det nemme!