Anmeldelse

Spil for livet

Dokumentarfilm og hæfte om ludomani

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tænk, hvis du vandt i lotto! siger en reklame, og vi har vel alle haft en drøm om at vinde den helt store gevinst og én gang for alle blive styrtende rige. Desværre er der nogle, hvor trangen og spændingen i den slags spil tager så meget overhånd, at de kommer ud i afhængighed og gæld og mister det gode forhold til familie, kærester og venner. Siden 1980'erne er danskernes spilleadfærd nærmest eksploderet, og især pengespillene dominerer. En undersøgelse viser, at seks procent af børnene fra 5. klasse har spillet om penge. Dette tal stiger til 12 procent i 7. klasse og til 21 procent i 9. klasse. Så som lærer skal man til at tage fat om emnet allerede fra tiden før konfirmationsalderen.

At undervise i et emne om ludomani kræver nok lige så stor overvindelse, som det krævede at undervise i seksualundervisning i 1960'erne. For det er et følelsesmæssigt provokerende og tabubelagt emne, som kræver, at elever og lærer har et tillidsfuldt forhold til hinanden. Noget af materialet handler desuden om selvmordsadfærd, så man skal være bevidst om egne følelser og holdninger til død og selvmord, inden man går i gang med undervisningen.

Der er rigeligt at tage sig til med dette materiale, der består af en dokumentarfilm og et skriftligt undervisningsmateriale. Her kan man blandt andet finde gode artikler om ludomani, selvtest, råd til forældre, råd til de pårørende, spørgsmål og opgaver, litteratur og henvisninger. Man får en nyttig baggrundsviden om ludomani, der er alsidig og velegnet til brug i folkeskolens ældste klasser i fag som samfundsfag og matematik og også til forældremøder og klassens tid.