Anmeldelse

Fantastiske forbindelser

Relationer i undervisning og læringssamvær

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antologien indledes med et interview med Daniel Stern, der har haft stor betydning for udviklingspsykologisk forskning de sidste årtier, og som har haft betydning for flere af antologiens forfattere. Her fokuseres blandt andet på begrebet "det nuværende øjeblik", der er intenst og følelsesladet med konsekvenser for mulig fremtid. Bogens tema er relationer i undervisning og læringssamvær, som behandles ud fra forskellige synsvinkler med afsæt i forfatternes erfaringer og erkendelser som forskere, vejledere, konsulenter, terapeuter og undervisere. Fælles for bidragyderne er opfattelsen af, at de relationer, vi indgår i, har stor betydning for kvaliteten i vores liv, og for hvad vi lærer. Bogens budskaber, begreber, modeller og teoretiske belysninger kan dermed have betydning for en bred og broget gruppe af professionelle, for hvem relationsarbejdet er en væsentlig del af virksomheden. Bidragene i bogen er ikke udtryk for én bestemt form for pædagogik, og de er ikke direkte handlingsanvisende, men forfatternes tanker og bud er oplæg til refleksion for professionelle praktikere og er formuleret på et niveau, hvor de kan bruges til inspiration og udfordring til kvalificering af egen praksis.

Antologien er et godt resultat af et konference- og netværkssamarbejde.

De tretten artikler er velegnede til studiebrug i lærer- og pædagoguddannelsen, og flere af dem er absolut også velegnede til studiegruppearbejde på skoler i forbindelse med temaer som inklusion/eksklusion, undervisning/læring og undervisningsdifferentiering. Flere af artiklerne anlægger relationssynsvinkler på lærersamarbejde og arbejde i team.

Fantastiske forbindelser kan også betragtes som farlige forbindelser, hvis de ikke får læreropmærksomhed. Læreren er - som flere af forfatterne betoner - den ansvarlige for relationsarbejdet. Relationer er ikke bare skæbne, men et resultat af handlinger, der kunne være anderledes og bedre.