Anmeldelse Uddannelsesvejledning
0   171

At skabe mening

Den sociodynamiske samtale

Fakta



<p>Forfatter: R. Vance Peavy</p><br /><p>ISBN: 87-7791-202-0</p><br /><p>Oversætter: Bente Højer og Anmari Lundegaard</p><br /><p>260 kroner, 116 sider</p><br /><p>Forlag: Forlaget Studie og Erhverv</p>

"Elsk synderen, men ikke synden", siger forfatteren. Vejledningssituationen er et møde mellem to personer, hvor den ene stiller sig til rådighed som samtalepartner for den anden, der søger vejledning og hjælp. Dette stiller krav om etiske overvejelser i "mødet med den anden" og til hjælperrollen. Forfatteren Peavy er kendt i Danmark for sin præsentation og udlægning af konstruktivistisk vejledning, men her er han mere filosofisk i sin tilgang og trækker blandt andet på Kierkegaard og Løgstrup. Respekt for det andet menneske og forpligtigelsen over for situationen og det menneskelige møde er udgangspunktet. Den sociodynamiske samtale er derfor en vejledningssamtale, der er meningsskabende for både vejleder og vejledningssøgende.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogen fremstiller Peavys hjælpefilosofi og beskriver sociodynamisk vejledning i praksis, levendegjort i beskrivelsen af et gennemført vejledningsforløb over tre samtaler med en ung mand, der finder en ny vej i sit liv.

Den sociodynamiske samtale er en vejledningsmetodik, der bygger på et tværfagligt vejledningsbegreb. Der refereres til sociologi, antropologi og psykologi, og der stilles krav til vejlederen om en etisk og filosofisk grundholdning samt stor sproglig bevidsthed, hvorpå der bygges en praktisk tilgang til vejledningsforløbet. Dette sker med brug af kontante værktøjer som leverumsudlægning, spørgeteknikker, problemløsningsteknik og intelligent samtale. Den intelligente samtale stiller krav til begge parter om at samarbejde om problembeskrivelse og idéer til løsning af problemet. Ekspertrollen er forladt.

Bogen er udgivet posthumt. Der kan ikke stilles spørgsmål til forfatteren, men der henvises til forfatterens livsværk på en web-adresse, hvor bogens indhold yderligere perspektiveres. Bogen er inspirerende for erfarne vejledere, men kræver nok, at læseren er godt orienteret i andre vejledningsteorier og vejledningspraksis. Et personligt fundament forøger udbyttet af læsningen.

Bogen kan anbefales til vejlederområdet, men også andre faggrupper, der arbejder med at hjælpe andre, kan have glæde af de filosofiske og metodiske overvejelser.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
424 andre er allerede tilmeldt
Netværk for UU-vejledere

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens nye faglige netværk for UU-vejledere?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

 

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.