Anmeldelse

At skabe mening

Den sociodynamiske samtale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Elsk synderen, men ikke synden", siger forfatteren. Vejledningssituationen er et møde mellem to personer, hvor den ene stiller sig til rådighed som samtalepartner for den anden, der søger vejledning og hjælp. Dette stiller krav om etiske overvejelser i "mødet med den anden" og til hjælperrollen. Forfatteren Peavy er kendt i Danmark for sin præsentation og udlægning af konstruktivistisk vejledning, men her er han mere filosofisk i sin tilgang og trækker blandt andet på Kierkegaard og Løgstrup. Respekt for det andet menneske og forpligtigelsen over for situationen og det menneskelige møde er udgangspunktet. Den sociodynamiske samtale er derfor en vejledningssamtale, der er meningsskabende for både vejleder og vejledningssøgende.

Bogen fremstiller Peavys hjælpefilosofi og beskriver sociodynamisk vejledning i praksis, levendegjort i beskrivelsen af et gennemført vejledningsforløb over tre samtaler med en ung mand, der finder en ny vej i sit liv.

Den sociodynamiske samtale er en vejledningsmetodik, der bygger på et tværfagligt vejledningsbegreb. Der refereres til sociologi, antropologi og psykologi, og der stilles krav til vejlederen om en etisk og filosofisk grundholdning samt stor sproglig bevidsthed, hvorpå der bygges en praktisk tilgang til vejledningsforløbet. Dette sker med brug af kontante værktøjer som leverumsudlægning, spørgeteknikker, problemløsningsteknik og intelligent samtale. Den intelligente samtale stiller krav til begge parter om at samarbejde om problembeskrivelse og idéer til løsning af problemet. Ekspertrollen er forladt.

Bogen er udgivet posthumt. Der kan ikke stilles spørgsmål til forfatteren, men der henvises til forfatterens livsværk på en web-adresse, hvor bogens indhold yderligere perspektiveres. Bogen er inspirerende for erfarne vejledere, men kræver nok, at læseren er godt orienteret i andre vejledningsteorier og vejledningspraksis. Et personligt fundament forøger udbyttet af læsningen.

Bogen kan anbefales til vejlederområdet, men også andre faggrupper, der arbejder med at hjælpe andre, kan have glæde af de filosofiske og metodiske overvejelser.