Anmeldelse

Fleksible læringsmiljøer

- en kopimappe om ledelse og organisering

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En efterhånden gammel viden om, at der er mange slags intelligenser - og at vi har forskellige læringsstile - har på det seneste nærmest været en trend i folkeskolen. Dette ikke mindst i lyset af, at vi skal målrette undervisningen til den enkelte elevs behov og forudsætninger, hvilket nu får yderligere aktualitet, da vi skal til at udarbejde individuelle elevplaner.

Denne udvikling betyder, at der er behov for nye værktøjer og strategier, som "sætter læreren i stand til at være leder for individuelle læringsprocesser".

Vi skal med andre ord skabe fleksible læringsmiljøer.

Forlaget Dafolo har dyrket dette emne med efterhånden mange udgivelser. Og i forbindelse hermed er der blevet tilbudt kurser for lærerne - mig bekendt med stor succes.

Nærværende mappe er da heller ikke nogen undtagelse. To "almindelige lærere" har samlet deres erfaringer omkring arbejdet med fleksible læringsmiljøer og arrangerer også kurser i tilknytning hertil.

Angiveligt har afsættet for de to lærere været et samarbejde om og arbejde i en 1. klasse, der nu er blevet til 5. klasse.

Mappen beskriver alle de pædagogiske overvejelser, der er gjort i arbejdet. Fra den meget konkrete indretning af klasseværelset til organiseringen og realiseringerne af alle læreprocesserne.

I mappen beskrives, hvordan der er arbejdet med forskellige undervisningsforløb og materialer, for eksempel beskrives, hvordan der er arbejdet med H.C. Andersen i 4.a.

Den sidste halvdel af mappen er kopisider, som lærerne har udviklet og brugt i forbindelse med deres undervisning.

En særdeles gulvnær og meget inspirerende mappe, der giver arbejdet med fleksible læringsmiljøer kød og blod.

Trend eller ej, så virker lærernes mange overvejelser og de pædagogiske udmøntninger troværdige, hvilket gør mappen interessant og brugbar for lærere, der gerne vil udvikle deres undervisning.