Debat

Svar på formandens spørgsmål

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 17 afkræver Anders Bondo Christensen mig for svar på, om jeg tror, at . I alt fem spørgsmål af slagsen bliver det til, som jeg for alles vedkommende kan besvare med et ja. Jeg tror bestemt på, at alle spørgsmålene peger på tiltag, der kan føre til forbedringer i folkeskolen. Men selvfølgelig kun, hvis formanden og hans forening kan bevæges til at forlade deres stivnede og forbenede, lighedsideologiske standpunkt, som hele folkeskoleloven bygger på, nemlig at den samlede elevmasse, så forskellig denne end er sammensat, skal undervises samlet for at kunne danne og udvikle nogle konstruerede, udtænkte ideale personlige egenskaber, som i hvert fald hidtil tilsyneladende ikke har resulteret i bedre samfundsborgere end dem, der altid har befolket Danmark, men som vil forhindre de i spørgsmålene fremhævede forbedringer i at indfinde sig. Og endelig om jeg har kendskab til, at nationale test vil styrke det faglige resultat af undervisningen? Nej, det har jeg absolut intet kendskab til. Og jeg tror såmænd slet ikke, at test i sig selv kan forbedre ret meget. Men hvis forholdene for undervisningen ellers med foreningens støtte bringes i orden, er det temmelig sikkert, at lærerne på grundlag af en aflæsning af testresultaterne vil kunne hæve niveauet i forhold til det nuværende for dén faglige vidensindlæring, som det igen med tiden, når det nuværende ideologiske kvælergreb er løsnet, må blive skolens opgave at tage vare på.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler